Presentació a l’arquebisbe del nou llibre sobre la Tàrraco romana

D'esquerra a dreta, el president de la Fundació, Joan Josep Marca, l'arquebisbe de Tarragona, Jaume Pujol, amb el llibre de Tàrraco, i el catedràtic d'Arqueologia de la URV, Joaquín Ruiz de Arbulo.

Seguint amb la ronda de presentació a les institucions, iniciada amb l’alcalde, Josep Fèlix Ballesteros, del llibre Tàrraco, Patrimoni Mundial. Una nova visió, editat per la Fundació Privada Mútua Catalana, el president de la FPMC, Joan Josep Marca es va trobar recentment amb l’arquebisbe de Tarragona, Jaume Pujol.

L’acte va comptar amb la presència del catedràtic d’Arqueologia de la Universitat Rovira i Virgili (URV), Joaquín Ruiz de Arbulo, principal responsable dels continguts de l’obra. Com en el cas de Ballesteros, l’arquebisbe va rebre com a obsequi un exemplar del llibre, que  està composat pels deu fascicles del col·leccionable del mateix nom que s’ha distribuït amb la revista Fet a Tarragona durant el darrer any i mig.  També hi han participat en el projecte l’Institut Català d’Arqueologia Clàssica (ICAC) i Repsol.

La Fundació i l’Arquebisbat de Tarragona mantenen uns estrets lligams concretats en un conveni de col·laboració que es renova anualment i en altres projectes comuns als que la FPMC dona suport econòmic. Aquest és el cas dels treballs de conservació i restauració de les pintures (sarges) de les portes de l’orgue de la Catedral i la museïtzació de la sala de l’Exedra del Temple d’August al claustre del mateix edifici.

Tàrraco, Patrimoni Mundial. Una nova visió és una obra inèdita i innovadora sobre els monuments que la Unesco va distingir com a Patrimoni Mundial l’any 2.000: les Muralles romanes, el Fòrum de la Colònia, el Teatre romà, el Temple d’August i el Fòrum de la província Hispània Citerior, el Circ, l’Amfiteatre, els aqüeductes i les pedreres, la Torre dels Escipions i l’Arc de Berà, la vil·la dels Munts i les grans residències al camp i la ciutat cristiana i el gran mosaic de Centcelles.

Un compendi de la recerca arqueològica sobre Tàrraco feta des del segle XVI i fins als nostres dies, amb restitucions virtuals arquitectòniques en tres dimensions (3D), fotografies espectaculars i gràfics de darrera generació i imatges aèries a baixa altitud preses des de drons.

Els continguts, elaborats pels investigadors, professors, científics, arqueòlegs i professionals que millor coneixen el passat romà de la ciutat, ofereixen una nova visió de Tàrraco amb un esforç didàctic per fer els textos accessibles a tothom, amens i atractius.

Tot plegat permet al lector conèixer amb la màxima fiabilitat com són i com eren aquests grans monuments a través d’una anàlisi científica rigurosa, actualitzada i comprensible.

Els textos presenten per a cada element una descripció àmplia, però també nous suggeriments sobre la seva interpretació, gràcies a la informació aportada per les noves tecnologies a les investigacions universitàries més recents.