Homenatge de Tarragona a Paco Xammar

D'esquerra a dreta, Ramon Marrugat, patró de la Fundació, Jordi Piqué, president del Cercle d'Estudis Guillem Oliver, i Joan Josep Marca, president de la FPMC, durant l'acte de signatura del conveni de col·laboració.

La Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC) ha signat enguany un conveni de col·laboració amb el Cercle d’Estudis Històrics i Socials Guillem Oliver del Camp de Tarragona (CEHSGO) per editar un llibre biogràfic sobre Francesc Xammar i Vidal, emblemàtic activista en defensa dels drets i la cohesió social als barris de Tarragona.

Xammar, nascut al passeig de Gràcia de Barcelona el 1933, en el sí d’una família acomodada, és un exemple de compromís amb les lluites de les persones i els col·lectius més desafavorits. Jesuïta, va entrar de ben jove en contacte amb els barris més empobrits i, des  de llavors, no ha deixat de treballar per la dignitat humana i contra les injustícies.

Ordenat ja sacerdot, el 1966 va arribar a Tarragona i es va instal·lar amb altres companys a la parròquia de Torreforta, en una zona que s’estava aixecant per acollir els milers d’immigrants procedents del sud d’Espanya atrets per la instal·lació de les indústries químiques. Al cap de tres anys, va anar a viure al petit barri de La Floresta, a un pis de menys de 60 metres quadrats que continua sent el seu habitatge.

Xammar és un exemple de coherència i perseverança. Va renunciar a una vida envoltada de diners i a les herències abundoses de la família per situar-se al costat dels obrers, dels més pobres, dels més marginats. Molt estimat a la zona de Ponent de Tarragona (a l’altra banda del riu Francolí), va ser un referent del primer moviment veïnal a les acaballes del franquisme i els anys de la transició democràtica i fou escollit regidor de la Candidatura per a la Participació Veïnal a les eleccions municipals de 1979, les primeres després de la recuperació de la democràcia.

Però la seva activitat ha tingut moltes altres vessants: Justícia i Pau, Amnistia Internacional i el Comitè Oscar Romero són algunes de les entitats més vinculades a la seva trajectòria.

Sense deixar de banda el seu compromís amb les lluites de les classes populars de la perifèria tarragonina, Paco Xammar també ha mirat molt des de la dècada dels anys vuitanta els països de l’Amèrica Central, especialment Nicaragua, Guatemala i El Salvador. Aquí ha concentrat nombrosos esforços i projectes de cooperació, i cada estiu visita comunitats cristianes de base i zones molt marginades d’aquests països.

Superats els vuitanta anys, i mig segle després d’haver-se instal·lat a Tarragona, continua fidel als seus principis ètics. En els darrers temps, ha rebut dos reconeixements en l’àmbit local: el Diploma de Serveis Distingits que atorga l’ajuntament de la ciutat, i el premi anual El Balcó, que concedeix Òmnium Cultural del Tarragonès.

És per tot això, que el CEHSGO i la FPMC ha unit les seves foreces per fer possible enguany un llibre que estan elaborant els periodistes Ricard Lahoz (director de la revista Fet a Tarragona) i Enric Garcia Jardí, on s’explicarà el seu pensament i la seva trajectòria. Una obra que anirà més enllà de les nombroses definicions que fan de la seva personalitat aquells que el coneixen: coherent, humil, prudent, referent, perseverant, respectat, intel·ligent, auster, senzill, reservat en els temes personals, entregat, generós, lluitador, compromès, acollidor, líder…

El Cercle d’Estudis Històrics i Socials Guillem Oliver és una entitat fundada el 1990 amb l’objectiu de donar suport a la publicació de treballs i investigacions sobre la història de Tarragona i la seva àrea d’influència. Des de fa un anys, compta en aquesta tasca amb el suport de la Fundació Privada Mútua Catalana.