Presentació al festival Tarraco Viva del col·leccionable del Patrimoni Mundial

D'esquerra a dreta, Joaquín Ruiz de Arbulo, Joan Josep Marca i Ricard Lahoz, durant l'acte de presentació a Tarraco Viva del col·leccionable, celebrat el passat 17 de maig a la sala del Sarcòfag d'Hipòlit. Fotografia: David Oliete.

El festival Tarraco Viva, el principal esdeveniment cultural i internacional sobre el llegat romà que es fa a la ciutat, ha tancat la seva dinovena edició, celebrada entre el 15 i el 28 de maig, amb un nou èxit de participació i públic.

El programa d’enguany ha girat sobre els vincles entre Roma i Grècia i la figura de l’emperador Adrià com a eixos temàtics centrals. A un any de la celebració (endarrerida) dels Jocs Mediterranis, els organitzadors han apostat per destacar el paper del Mare Nostrum com a bressol de grans cultures i civilitzacions de la Humanitat i la importància de l’encontre i el diàleg entre elles.

Seguint aquesta filosofia, la Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC), la revista Fet a Tarragona, la Universitat Rovira i Virgili (URV) i Tarraco Viva, van protagonitzar un dels actes de l’edició del festival del 2017 amb el col·leccionable Tàrraco, Patrimoni Mundial. Una nova visió, com a punt de trobada.

Aquesta obra  sobre els monuments de la Tàrraco romana distingits per la Unesco, l’any 2000, com a Patrimoni de la Humanitat, es distribueix des de fa un any i mig, de forma gratuïta i exclusiva, entre els subscriptors i lectors del FET, amb uns continguts inèdits i de gran qualitat elaborats per l’equip d’arqueòlegs de la URV dirigit pels catedràtics Joaquín Ruiz de Arbulo i Ricardo Mar. I s’edita amb el patrocini de la FPMC i de Repsol.

Coincidint amb la fase d’elaboració de l’últim fascicle de la sèrie, el número 10, dedicat al conjunt arqueològic de Centcelles, que sortirà al carrer el proper mes de juliol, els responsables d’aquesta iniciativa la van presentarar, dins del marc del festival, en un acte públic celebrat el 17 de maig a la sala del Sarcòfag d’Hipòlit del Pretori.

L’auditori es va omplir de gom a gom, la qual cosa confirma la gran acceptació que ha tingut el col·leccionable entre la societat civil tarragonina. A l’acte hi van participar l’abans esmentat Ruiz de Arbulo, el director del Fet a Tarragona, Ricard Lahoz, el president de la Fundació, Joan Josep Marca, i el director de Tarraco Viva, Magí Seritjol.

Un moment de l'acte del passat 17 de maig a la sala del sarcòfagd'Hipòlit, amb Magí Seritjol adreçant-se al públic. Fotografia: David Oliete.
Un moment de l’acte del passat 17 de maig a la sala del Sarcòfag d’Hipòlit, amb Magí Seritjol adreçant-se al públic. Fotografia: David Oliete.

“Estem davant d’un producte de divulgació de la història des de la ciència, la investigació i el rigor, i aquesta és l’autèntica marca Tarragona”, va valorar un orgullós Seritjol. “No és una simple guia arqueològica, sinó tot un treball de recerca per part de grans professionals”, hi va afegir Lahoz. “El fet d’incorporar gratuïtament aquest suplement ofereix un valor afegit als lectors de la revista”, va afirmar el director del FET.

“Aquests deu fascicles aprofundeixen en tots els monuments que composen la Tàrraco romana”, va explicar Marca, que va avançar que la Fundació està evaluant la possibilitat de convertir el col·leccionable en llibre, ja sigui recollint tots els fascicles editats ara o afegint nova informació que incorpori la tecnologia 3D.

Aquesta és una de les innovacions del col·leccionable, on apareixen restitucions virtuals i infogràfies mai vistes fins ara per mostrar com eren els monuments fa dos mil anys. I també fotografies actuals aèries amb drons. “La tecnologia està avançant a tota velocitat, i això es nota en la capacitat de crear productes d’extrema precisió o de fer correccions immediates”, va apuntar Arbulo. Un nou prisma, doncs, a través del qual submergir-se en el passat romà de la ciutat.

“El patrimoni és molt per Tarragona, però, de tant veure-ho, no ho hem mirat”, va reflexiona el professor. “Normalitzar l’extraordinària riquesa de la ciutat és una tendència que cal revertir amb coneixements a l’abast de tothom, amb fascicles com aquesta sèrie que acompanya el FET. Cal revaloritzar el nostre patrimoni”, va setnenciar.

En aquests moments s’esta distribuïnt el fascicle número 9, dedicat a la vil·la dels Munts i les altres grans residència d’època romana, juntament amb la revista de maig i juny.  Totes dues publicacions es poden adquirir conjuntament a la Llibreria de la Rambla, La Capona, la Llibreria Adserà i Cal Matias, al barri del Serrallo.

Un altre forma de gaudir del col·leccionable és fent-se subscriptor del Fet a Tarragona, la qual cosa permet rebre la revista a casa i gaudir d’activitats culturals i d’entrades per als espectacles dels teatres de Tarragona. Els interessats poden formalitzar la subscripció aquí.