Presentació de les II Converses al Camp de Tarragona

D'esquerra a dreta, Pau de Solà-Morales, director de l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de la URV, Xavier Filella, president del Cercle de Lectura de Reus, Joan Josep Marca, president de la Fundació Privada Mútua Catalana, i Joan Tous, president de la demarcació de Tarragona del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya, durant la roda de premsa de presentació de les II Converses al Camp de Tarragona.

Per segon any consecutiu, la Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC) organitza el fòrum de debat Converses al Camp de Tarragona que, en aquest 2017, es celebrarà els dies 22 i 23 de maig al Centre de Lectura Reus amb la voluntat de reflexionar sobre el futur de les ciutats.

Convertides en el darrer segle en un pol d’atracció de persones, recursos econòmics i coneixement, la forma i les característiques de les ciutats actuals ja no responen a les necessitats i dinàmiques d’una societat globalitzada i amb transformacions constants. I l’urbanisme malda per adaptar-se a les noves problemàtiques.

De tot això es parlarà a les II Converses al Camp de Tarragona, dividides en dues jornades d’actes oberts al públic, amb la col·laboració de l‘Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de la Universitat Rovira i Virgili (URV) i la demarcació a Tarragona del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya (COAC).

El principal convidat  és Teddy Cruz, un reconegut arquitecte i urbanista resident als Estats Units que estudia els conflictes urbans i la informalitat, buscant un punt d’intervenció per modificar les polítiques públiques i les infraestructures. Juntament amb Fonna Forman, doctora en ciències polítiques, dirigeix l’estudi de la zona transfronterera entre San Diego i Tijuana a la Universitat de Califòrnia, un projecte que analitza els barris com a lloc de producció cultural des d’on repensar la política urbana, l’habitatge assequible i l’espai públic.

Cruz fará la conferència inaugural, el 22 de maig a les 18.00 hores, on oferirà la seva visió de la ciutat del segle XXI. Al matí, i amb Fonna Forman, participarà a una sessió amb alumnes de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de la URV.

A la segona jornada, el 23 de maig, quatre col·lectius de joves arquitectes i urbanistes del territori (Espais ocults, NUA Arquitectes, Sopes d’all, Arquitectes Ear i Centre de Recerca Urbana del Camp) oferiran, des de la seva experiència, una diagnosi sobre el present i el futur al Camp de Tarragona

L’edició d’enguany s’ha presentat avui en roda de premsa al Centre de Lectura de Reus. El president d’aquesta entitat, Xavier Filella, ha destacat els vincles de col·laboració amb la Fundació Privada Mútua Catalana per impulsar conjuntament activitats al territori i ha emmarcat la celebració del fòrum de debat a la ciutat per la seva condició, enguany, de capital de la cultura a Catalunya.

El president de la FPMC, Joan Josep Marca, ha recordat que les Converses al Camp de Tarragona van nèixer l’any passat per recollir el testimoni de les Converses de Salou, celebrades entre els anys 1964 i 1970 sota el lideratge d’un reusenc, l’economista Romà Perpinyà i Grau. “El nostre objectiu actual, com també ho va ser en el cas dels precursos, és crear opinió i coneixement sobre el model específic que representa l’àrea metropolitana de Tarragona. I, alhora, unir forces per desenvolupar-ho i generar creixement i benestar social”, ha dit Marca.

El director de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de la URV, Pau de Solà-Morales, ha parlat dels profunds canvis que estan visquent les ciutats arreu del món (i també a casa nostra) i de les dificultats dels urbanistes i els polítics per gestionar-los. “S’estan generat noves formes de convivència i cultura que superen qualsevol planejament previ. I ens cal analitzar-les per repensar les ciutats”, ha explicat.

Per la seva banda, el president de la demarcació a Tarragona del Col·legi d’Arquitectes de Tarragona, Joan Tous, ha destacat la “col·laboració i la bona entesa entre diferents institucions” que ha permès organitzar aquest fòrum i “treballar en direccions comunes sobre el coneixement i la cultura”. “El planejament i la política han fet tard en la configuració de les noves ciutats i en les diferents formes actuals d’ocupació de l’espai públic”, ha denunciat, en referència a un dels temes centrals de debat d’aquesta edició de les Converses al Camp de Tarragona.

A la roda de premsa s’ha explicat que hi haurà una fila zero d’arquitectes de renom a la demarcació per generar un debat intergeneracional sobre el futur del Camp de Tarragona des del punt de vista urbanístic i arquitectònic.