Difusió internacional de la recerca arqueològica al Camp de Tarragona

D'esquerra a dreta, Ramon Marrugat, patró de la Fundació, Pilar Alió, presidenta de la RSAT, i Joan Josep Marca, president de la FPMC, durant l'acte de signatura del conveni.

Des de fa tres anys, la Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC) dóna suport a la publicació i distribució internacional del butlletí que edita la  Reial Societat Arqueològica Tarraconense (RSAT), per difondre els diferents treballs de recerca històrica que es fan a al Camp de Tarragona.

Aquest compendi d’estudis i investigacions es fa des de l’any 1901 i compta amb un ampli seguiment per part de la comunitat científica d’arreu del món, ja que es reparteix  entre 300 entitats de recerca i conservació patrimonial dels cinc continents. Permet, alhora, a la RSAT mantenir un intercanvi d’informació i coneixements amb totes elles.

El butlletí d’enguany correspon als números 36-37 de la sèrie històrica i recull treballs de recerca publicats els anys 2014 i 2015. Es  presenta en públic avui, 25 d’abril del 2017, i està dedicat al president honorari de l’entitat, Rafael Gabriel, per la seva tasca continuada en defensa del patrimoni monumental de la ciutat i els esforços esmerçats en pro de l’entitat durant els darrers quaranta anys.

Entre els articles escollits destaca un de Lawrence J. McCrank sobre les diferències entre Tarragona i Toledo en la reconstrucció de l’esglèsia hispànica. Altres treballs en clau local són el que signen Judit Ciurana i Jordi López (director del butlletí) sobre el ritual de la incineració (crematio) a la Tàrraco romana i un recull de Julio César Rodríguez dels fons bibliogràfics d’arqueologia paleocristiana a Tarragona.

Tortosa és també protagonista destacada amb un article de Ramon Ferré i Jordi Diloli sobre les intervencions arqueològiques al carrer de la Mercè, un altre de Diana Gorostidi i Isabel Rodà de Llanza sobre dues noves inscripcions de la Dertosa romana i un tercer de Joan-Hilari Muñoz sobre les riuades històriques a la capital del Baix Ebre dels anys 1743 i 1787.

La Reial Societat Arqueològica Tarraconense és una de les entitats més emblemàtiques de la ciutat. Fundada el 1844,  és la degana de les associacions culturals locals i la setena del món en el rànquing de les societats de temàtica similar.

Des de la seva creació s’ha dedicat a la recuperació, conservació i promoció del gran patrimoni històric local, amb la Tàrraco romana com a epicentre. Una tasca difícil davant la complexitat de combinar la preservació arqueològica amb el creixement urbanístic de Tarragona, que l’ha portat, sovint, a exercir un paper crític, reivindicatiu i de lluita enfront les administracions.

El conveni de col·laboració per donar suport al butlletí, pressupostat en 5.000 euros, el van signar recentment la presidenta de la RSAT, Pilar Alió, i el president de la FPMC, Joan Josep Marca.

Durant l’acte, tots dos van recordar els lligams que uneixen aquestes entitats, que també col·laboren plegades en el Congrés Internacional d’Arqueologia i en la publicació de la Guia Arqueològica de Tàrraco.