Prospeccions arqueològiques per conèixer millor les guerres romanes (segles III i I aC.)

D'esquerra a dreta, Ramon Marrugat, patró de la Fundació, Joan Gómez Pallarés, director de l'ICAC, i Joan Josep Marca, president de la FPMC, durant la signatura del conveni de col·laboració d'enguany.

Un dels principals eixos d’actuació de la Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC) és el de la promoció i suport a la recerca i la divulgació arqueològica, amb la Tàrraco romana com a nucli vertebrador. Dins d’aquest context, es manté una estreta relació amb l’Institut Català d’Arqueologia Clàssica (ICAC), amb seu a Tarragona, que enguany s’ha concretat en un nou conveni de col·laboració.

Després de quatre anys finançant el projecte de prospecció i anàlisi arqueològica d’un campament militar cartaginès de la Segona Guerra Púnica (any 218 aC.) als voltants de Valls (Alt Camp), la Fundació prendrà part ara d’un pla més ampli a nivell territorial, tot seguint testimonis de les anomenades guerres romanes (entre els segles III i I aC.).

En concret, es tracta d’uns nous jaciments de tipus militar a Arbolí i Prades (Baix Camp), que s’adscriuen a les guerres civils del segle I aC., les sertorianes i les de Cèsar contra Pompeu.  D’altra banda, també s’hi afegeixen els treballs previstos al Terrer Roig, una finca situada a l’entitat descentralitzada de Jesús, en el terme municipal de Tortosa (Baix Ebre). Un jaciment clau, on es té notícia de troballes importants, tot i que mai ha estat estudiat científicament.

Per desenvolupar aquest projecte es faran treballs intensius de prospecció i excavació a diferents àrees de Cabra del Camp, l’Espluga de Francolí, Prades, Escornalbou (Riudecanyes), Gallicant (Arbolí) i el Terrer Roig (Tortosa), i es classificaran i inventarian els materials trobats.

Alhora, es farà un anàlisi comparat amb la documentació i els materials existents en referència a aquesta època històrica i a altres activitats militars posteriors en aquests mateixos espais durant conflictes com la Guerra dels Segadors, la Guerra de Successió, la Guerra del Francès, les guerres carlines i la Guerra Civil.

L’equip responsable de la investigació estarà dirigit pels professors Jordi López (ICAC) i Jaume Noguera (Universitat de Barcelona), amb la participació dels professors Eduard Ble, Pau Valdés i Joan Canela i estudiants del Màster d’Arqueologia de Clàsica ICAC-UAB i de la UB.

L’objectiu del projecte és l’estudi arqueològic i històric de la presència de l’exèrcit romà d’època republicana a les comarques del curs inferior del riu Ebre i la seva relació amb la fundació de la ciutat de Dertosa (l’actual Tortosa).

Altres camps on es poden aportar novetats són el de l’anàlisi de la panòplia guerrera dels exèrcits romans enfrontats durant la guerra civil entre els partidaris de Cèsar i de Pompeu; la reinterpretació de les fonts escrites en funció de les dades arqueològiques; la millora del coneixement dels factors geoestratègics que van determinar el conflicte; millorar el coneixement de l’estructura constructiva dels campaments militars de l’època i la possibilitat de fer-ne una reconstrucció pedagògica i didàctica.

La Fundació participa en aquest pla amb una aportació econòmica de 2.500 euros.