Implicats amb la capitalitat cultural catalana de Reus durant el 2017

D'esquerra a dreta, Ramon Marrugat, patró de la Fundació, Xavier Filella, president del Centre de Lectura de Reus, i Joan Josep Marca, president de la FPMC, a l'acte de signatura del conveni de col·laboració.

La Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC) tindrà presència en els actes de la capitalitat cultural catalana, que recau aquest 2017 a Reus, mitjançant el conveni de col·laboració que manté des de fa tres anys amb el Centre de Lectura de la ciutat del Baix Camp, una institució centenària de referència a tot el país.

En concret, la Fundació aportarà 4.000 euros per a l’organització de l’exposició que porta per nom Un segle i mig de cultura a Reus i Catalunya. La cultura que ha generat el Centre de Lectura, un dels principals actes que farà enguany aquesta entitat, conjuntament amb el Museu de Reus.

Segons els promotors de la iniciativa, l’objectiu d’aquest projecte dual, que s’inaugurarà el 27 d’abril i romandrà fins el 20 de juny, és el de divulgar el paper primordial que ha jugat històricament el Centre de Lectura, fundat l’any 1859, en la difusió de la cultura a Reus, a les comarques del Camp de Tarragona i al sud de Catalunya.

I al mateix temps, reivindicar la cultura en majúscules com un dels trets fonamentals de la identitat i la societat de la ciutat organitzadora. La mostra inclou la publicació d’un volum il·lustrat que estudia l’activitat social i cultural de l’ateneu i la seva projecció.

L’edició del catàleg, que es presentarà el 2 de juny, ha de permetre divulgar i sobretot perpetuar el contingut de l’exposició i del projecte per a les noves generacions. Segons els seus impulsors, la filosofia de la publicació i del projecte en general, és ben clara: no es vol fer una història cap a dins de l’entitat, sinó de la projecció cultural i cívica del Centre i la cultura reusenca al país.

Per a la confecció del catàleg –el material també s’aprofita per a l’exposició–, s’estudiaran diferents aspectes de l’univers cultural, social i cívic del Centre de Lectura com ara la biblioteca de l’ateneu (el cor de l’entitat i del patrimoni cultural del sud de Catalunya); els diferents espais físics que ha ocupat la institució  i, en especial l’actual, el Palau dels marquesos de Tamarit; les publicacions periòdiques vinculades al Centre, el Teatre Bartrina i la rica activitat teatral.

També es farà servir el valuós fons d’art que acull l’entitat; la literatura vinculada al Centre (segle XIX, modernisme i noucentisme); l’ús de la llengua catalana; les escoles de l’ateneu (dansa, música, teatre, lletres i idiomes); la relació del Centre amb la radiodifusió (hi tingué lloc la primera emissió radiofònica de Reus i la segona del país); el Concurs-Exposició Nacional de Roses (l’any vinent se celebrarà la 70a edició); l’espai museístic de l’entitat (la gènesi de l’actual museu municipal); les seccions històriques del Centre de Lectura (principalment la Secció Excursionista, la Coral i la d’Estudis Social); el món de la fotografia i el Cineclub de l’entitat –un dels més antics del país.