La Fundació reuneix al món associatiu i cultural tarragoní al voltant de l’homenatge a Olga Xirinacs

Olga Xirinacs, al centre de la imatge, rep el reconeixement de la Fundació de mans del president de l'entitat, Joan Josep Marca, envoltada per la resta d'autoritats presents a l'acte. D'esquerra a dreta, el director dels Serveis Territorials de Cultura de la Generalitat a Tarragona, Jordi Agràs, el regidor de Cultura de l'Ajuntament de Tarragona, Josep Maria Prats i Francesc Roig, patró de la FPMC.

La Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC) va reunir el 2 de març al món associatiu i cultural tarragoní en la seva quarta gala institucional, que va tenir com a protagonista destacada l’escriptora Olga Xirinacs.

L’acte es va celebrar a l’Espai Muralles del Centre Tarraconense El Seminari i va aplegar més de 150 persones, representants del mig centenar d’entitats i institucions a les quals la Fundació dona suport econòmic, mitjançant convenis de col·laboració.

La cantant Susana Sheiman va iniciar l'acte amb una actuació de jazz.
La cantant Susana Sheiman va iniciar l’acte amb una actuació de jazz.

En representació de totes elles, el president del Cercle de Lectura de Reus, Xavier Filella va agrair la “tasca fonamental” que fa la FPMC des de fa cinc anys per mantenir actiu la l’associacionisme cultural del Camp de Tarragona.

Posteriorment es van lliurar els guardons del 1er Concurs de Pintura organitzar per la Fundació l’any passat. El guanyador fou José Manuel Aznar i el segon i tercer premi van correspondre a Angel Asensio i Benigne Izquierdo, respectivament.

Imatge de la primera filera d'autoritats.
Imatge de la primera filera d’autoritats.

El moment més important de l’acte fou el del reconeixement a la trajectòria literària i l’activisme cultural tarragoní d’Olga Xirinacs, que va ser presentada per Francesc Roig, patró de la FPMC, company de joventut de l’homenatjada en els escoltes i de projectes literaris des del grup de poesia L’Espiadimonis.

Roig va parlar també del nou llibre La Tarragona desconeguda, basat en fragments d’obres de l’escriptora local, a cura de Magí Sunyer, en forma de ruta literària per la ciutat.

Els tres primers classificats del Concurs de Pintura, al centre, després de rebre els guardons.

Camí dels 81 anys, autora de centenars d’obres en diferents gèneres (poesia, novel·la, contes per a nens i adults, novel·la curta per a joves, assaig, prosa poètica, viatges…) i guanyadora  dels principals premis literaris en llengua catalana, Xirinacs encara es manté en actiu. Un fet que va quedar palès en el seu parlament, on va recordar passatges de la seva vida vinculats a Tarragona i Catalunya, dos dels seus principals referents.

“Aquests homenatges m’enforteixen en moments de debilitat per l’edat i la salut” va confessar l’escriptora, que també va demanar “més autoestima” als tarragonins i va destacar la “constància” de la FPMC en “vetllar” per la cultural local.

Un moment del parlament de Xirinacs.

L’acte es va tancar amb el parlament de les principals autoritats presents. El director dels Serveis Territorials de Cultura de la Generalitat a Tarragona, Jordi Agràs, va dir que la Fundació, “una iniciativa sorgida de la societat civil” arriba “on no poden fer-ho les administracions” per ajudar les entitats.

El regidor de Cultura de l’Ajuntament de Tarragona, Josep Maria Prats, va afirmar que la ciutat “està en deute amb Xirinacs”, una persona que ha aportat “compromís de present” i “confiança en el futur”. També va destacar, pel que fa a l’ens organitzador de la gala, la seva “capacitat de reunir a tota la societat civil local”.

Joan Josep Marca, president de la Fundació Privada Mútua Catalana, va dir de Xirinacs que representa “l’aportació literària més destacada feta des de Tarragona” i va subratllar també el seu paper com “activista cultural de la ciutat i del país”.

L'acte va omplir l'Espai Muralles del Centre Tarraconense El Seminari, amb representants del món cultural i associatiu de la ciutat.
L’acte va omplir l’Espai Muralles del Centre Tarraconense El Seminari, amb representants del món cultural i associatiu de la ciutat.