Presentació dels treballs de conservació i restauració de les pintures de les portes de l’orgue de la Catedral de Tarragona

D'esquerra a dreta, el canonge de patrimoni de la Catedral de Tarragona, Antonio P. Martínez Subías, el degà-president del Capítol de la Catedral, Joaquim Fortuny, el director dels Serveis Territorials de Cultura de la Generalitat, Jordi Agràs, la directora del Centre de Restauració de Béns Mobles de la Generalitat, Maria Àngels Solé i el president de la Fundació, Joan Josep Marca, durant l'acte de presentació del passat 20 de febrer.

La Catedral de Tarragona va acollir el passat 20 de febrer l’acte públic de presentació dels treballs de conservació i restauració de  les pintures monumentals de les portes de l’orgue. Un projecte que compta amb el finançament de la Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC).

L’orgue renaixentista de la Catedral és una peça original del segle XVI, restaurada per darrer cop el 2013. L’instrument és un dels pocs de Catalunya, d’aquesta època històrica, que conserva la pintura de les portes, un conjunt excepcional declarat bé cultural d’interès nacional (BCIN).

Es tracta de dos batents amb quatre teles monumentals (sarges) de set metres d’alçada i 4,65 metres d’amplada cadascuna, pintades a l’oli per l’artista italià Pietro Paolo de Montalbergo a la segona meitat del segle XVI.

Durant la darrera operació de conservació de l’orgue, les pintures es van despenjar del seu lloc habitual i han estat emmagatzenades amb un reforç estructural provisional mentre es concretava el finançament de la seva restauració. El projecte té un alt cost econòmic per la dificultat dels treballs i el mal estat de les teles, i s’ha pressupostat en 100.000 euros per batent.

En el cas de la FPMC, aquest acord es concreta en una primera subvenció de 30.000 euros per recuperar el batent dret, que serà per on començaran els treballs, aquest mateix any.

L’acte de presentació va comptar amb la presència del president de la Fundació, Joan Josep Marca, que va destacar que la Catedral “és un simbol de la ciutat i la seva llarga història, que representa a tots els tarragonins”.

També hi van participar el director dels Serveis Territorials de Cultura de la Generalitat a Tarragona, Jordi Agràs, la directora del Centre de Restauració de Béns Mobles de la Generalitat, Maria Àngels Solé, el degà-president del Capítol de la Catedral, Joaquim Fortuny i els tècnics responsables de la restauració, David Silvestre i Maite Toneu.

Detall de l'estat actual d'una de les pintures que s'han de restaurar.
Detall de l’estat actual d’una de les pintures que s’han de restaurar.