Tarragona, capital internacional dels circs romans

El Centre Tarraconense El Seminari ha acollit la inauguració del 3er. Congrés Internacional d’Arqueologia i Món Antic, organitzat per la Fundació Privada Mútua Catalana (FMPC) i el Comitè Científic de la Tarraco Biennal.

Un centenar d’investigadors d’arreu del món debatran fins el 19 de novembre sobre les darreres troballes arqueològiques i estudis en referència als circs romans, convertint a la ciutat en la capital internacional d’aquest àmbit.

L’ acte inaugural ha estat presidit  per l’alcalde de Tarragona, Josep Fèlix Ballesteros, el rector de la Universitat Rovira i Virgili (URV), Josep Anton Ferré, el director territorial de Cultura del Govern de la Generalitat a Tarragona, Jordi Agràs, i el màxim mandatari de la FPMC, Joan Josep Marca.

Tots ells han destacat la consolidació del congrés i la importància de donar un valor social i econòmic a la recerca arqueològica a ciutats amb un patrimoni històric com el de Tarragona.

També han recordat la figura del professor Xavier Dupré, a qui està dedicada, in memoriam, aquesta edició, pioner i impulsor de la investigació i la recuperació del circ de Tàrraco. En aquest sentit, s’ha anunciat la futura creació d’una beca d’estudis amb el seu nom.

Després dels parlaments de les autoritats, el director de l’Institut Català d’Arqueologia Clàssica (ICAC), Joan Gómez Pallarès, ha fet la conferència d’obertura, dedicada a explicar històries i anècdotes documentades al circ de Tàrraco, amb dos dels principals aurigues (conductors de carros) que hi competien, Eutyches i Fuscus, com a protagonistes.

A les ponències i debats que es faran entre demà dijous i divendres es parlarà de la simbologia de les curses de carros i les competicions circenses, que encara perdura a la societat actual pel que fa al culte dels aficionats als esportistes d’elit, la seva imatge com a herois i mites, l’odi a l’adversari i la glòria del triomf.

El circ de Tàrraco serà un dels protagonistes destacats de l’edició d’enguany i es farà una síntesi de tots els treballs realitzats fins ara sobre aquest edifici emblemàtic de la Part Alta, únic al món romà per la conservació de la seva estructura original sota la ciutat moderna, formant part de l’interior d’habitatges i locals públics.

A l’acte de cloenda es presentarà, a més, el Pla Director per avançar en la recuperació, divulgació i museïtzació d’aquest monument i del seu entorn urbà històric.