Donant suport al món casteller

D'esquerra a dreta, Ramon Marrugat, patró de la Fundació, Jacob Rovira, vicepresident de la Colla de Castellers Xiquets de Tarragona, i Joan Josep Marca, president de la FPMC, durant l'acte de signatura del conveni de col·laboració.

Tarragona és la capital del món casteller no només per les seves quatre colles i per organitzar cada dos anys el Concurs de Castells, sinó també per la seva llarga tradició històrica i la condició de bressol d’aquesta activitat referent de la cultura i la identitat catalana.

Hi ha un consens generalitzat entre tots els estudiosos del món casteller que l’antecedent més directe cal buscar-lo en els balls de valencians que actuaven a molts pobles del Camp de Tarragona i el Penedès la segona meitat del segle XVIII.

A partir dels anys 60 del segle XIX desapareixen les referències als balls de valencians tarragonins i els protagonistes de les festes són les colles dels Xiquets de Valls, la Vella i la Nova, ajudats pels afeccionats –o castellers- tarragonins.

L’ any 1885 estan documentades les primeres actuacions dels Xiquets de Tarragona de forma clarament diferenciada de les colles de Xiquets de Valls.  A partir del 1898, però, desapareixen les referències escrites de les seves actuacions, fins que el 1926 un grup d’aficionats locals funden els nous Xiquets de Tarragona, considerats els predecesors directes de l’actual Colla de Castellers Xiquets de Tarragona.

Enguany es celebra, doncs, el 90è aniversari de la creació d’aquesta formació i la Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC) s’hi afegit als actes de commemoració.

La Fundació ha signat un conveni de col·laboració amb els Xiquets per donar suport, amb un ajut de 2.000 euros, a les jornades culturals que s’organitzaran dins el programa de celebració.

I en especial, al debat per parlar de la historia de la colla i de la seva fundació, que es farà el proper dos de setembre al Museu d’Art Modern de Tarragona, tot just enfront de la seu social de la colla, al carrer de Santa Anna. Un acte on participarà una representació dels Nens dels Vendrell, que també es van crear el 1926.

Amb aquest conveni, la FPMC inclou el món casteller en el seu àmbit de patrocini i mecenatge cultural al Camp de Tarragona, ampliant així el radi d’acció i suport a les entitats, associacions i institucions de la demarcació.