Un recorregut per la història recent de la Boella amb el Centre d’Estudis Canongins

El Centre d’Estudis Canongins Ponç de Castellví és una de les entitats culturals més emblemàtiques i representatives d’aquesta vila.

Fundat el 1983, compta amb prop de 300 socis i té com a principal objectiu promoure el coneixement i la divulgació de la llarga història de La Canonja, impulsant i donant suport a treballs de recerca.

Dins d’aquesta filosofia s’inclou la publicació del llibre La Boella i la seva història. Un projecte al qual s’hi ha afegit la Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC), mitjançant un conveni de col·laboració pressupostat en 3.000 euros.

El llibre, editat pel Centre d’Estudis, forma part de la col·lecció El Porxo, impulsada per la mateixa entitat canongina, i té com autors la historiadora Isabel Companys i Francesc Roig, president de la institució que el promou i patró de la FPMC.

L’obra fa un recorregut históric, des del segle XII fins als nostres dies, d’aquest espai conegut internacionalment pel barranc i el jaciment paleolític que acull, de prop d’un milió d’anys d’antiguitat, i les troballes arqueològiques viscudes des de fa temps, que també inclouen un assentament ibèric i una posterior vila romana.

És per això que la publicació pren com a referent aquests orígens per explicar la història més recent de l’indret, a on també destaca, des del 1970, la ubicació d’un centre de convencions que, actualment, acull, a més, una vinacoteca.