El libre del primer congrés conté 23 articles d’experts internacionals

411e7cef9a87e69c3f12461c3fc99ea6

El llibre de les actes del Primer Congrés Internacional d’Arqueologia i Món Antic de Tarragona publica 23 ponències signades per una trentena d’investigadors d’arreu del món. Els treballs giren bàsicament a l’entorn de tres àmbits: la presentació de les últimes novetats en recerca; articles d’anàlisi amb una visió global de l’època de la Hispania Citerior; i articles de records personals sobre la figura de Géza Alföldy.

L’edició del llibre ha anat a cura de l’investigador Jordi López, de l’Institut Català d’Arqueologia Clàssica. L’exdirectora del centre, Isabel Rodà, va fer la presentació del volum aquest dijous a l’Antiga Audiència en el marc d’una nova jornada d’activitats de la Tarraco Biennal. Aquesta iniciativa preveu organitzar els anys parells una trobada científica de nivell internacional i presentar els anys senars les conclusions dels investigadors per difondre-les a la societat.

Isabel Rodà va recordar el congrés organitzat a Tarragona el 1993 i va celebrar que gràcies a la Fundació Privada Mútua Catalana ara es renovi el compromís de convocar una trobada de referència mundial cada dos anys. El segon congrés tindrà lloc del 26 al 29 de novembre de 2014 i aprofitarà una data simbòlica: el bimel·lenari de la mort de l’emperador August.

El professor d’Arqueologia de la URV i membre del comitè científic de la Tarraco Biennal, Joaquín Ruiz de Arbulo, va explicar que “la figura d’August és una excusa per fer una reflexió acadèmica sobre un moment de canvi d’era, una etapa de transició molt important a la història”. Experts internacionals i de diferents disciplines participaran a la trobada, que pretén situar Tarragona com a punt de referència permanent a l’entorn de la investigació arqueològica i del món antic.

A l’acte d’ahir també van participar el director de l’ICAC, Joan Gómez Pallarés; el director del Museu Nacional Arqueològic de Tarragona, Francesc Tarrats; el director del Museu d’Història de la Ciutat, Lluís Balart; el president de la Reial Societat Arqueològica Tarraconense, Jordi Rovira; el president de la Fundació Privada Mútua Catalana, Joan Josep Marca; la tinenta d’alcalde de Patrimoni, Carme Crespo; i el director dels Serveis Territorials de Cultura de la Generalitat a Tarragona, Jordi Agràs. A més, el professor d’arqueologia de la Universitat de Girona, Josep Maria Nolla, va pronunciar una conferència sobre l’evolució i l’estat actual de les excavacions arqueològiques que s’han realitzat a Gerunda els darrers anys.