Xavier Garcia retrata 40 nous “Homenots del Sud”

Xavier Garcia

L’escriptor i periodista Xavier Garcia ha presentat a Tarragona el tercer volum de la sèrie ‘Homenots del sud’, publicat per Arola Editors amb el suport de la Fundació Privada Mútua Catalana. El llibre retrata una quarantena de personatges del Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre d’àmbits molts diversos: artistes, historiadors, escriptors, periodistes, ecologistes, activistes culturals, polítics, capellans…

Aquest volum se suma als dos anteriors, publicats el 1994 i el 2004. En total, l’autor ha conversat amb 162 personalitats del territori.La presentació del tercer volum va tenir lloc al Museu d’Art Modern de la Diputació de Tarragona i va anar a càrrec de l’escriptor i periodista Santiago Vilanova i del filòleg i exllibreter Ramon Marrugat. Vilanova, amic de l’autor des de fa temps, va repassar la trajectòria de Xavier Garcia -“ecologista que ha trepitjat el país i pioner de la informació mediambiental a la premsa”- i va destacar que el llibre dóna a conèixer unes persones que “han picat pedra des de l’anonimat, fent una feina que no s’ha explicat als grans mitjans de comunicació”. Marrugat va definir el llibre com a “recipient d’inconformistes” i va ressaltar la capacitat de l’autor de “retratar persones a partir de detalls\”.Xavier Garcia va dir que ‘Homenots del sud’ no és un llibre localista, sinó “un llibre localitzat en un territori determinat. Són retrats de síntesi elaborats a partir de les converses amb els protagonistes, que me’ls he anat trobant”.

L’obra recull una gran diversitat humana i cultural i de diferents generacions i, per tant, ajuda a conèixer les comarques de Tarragona i de l’Ebre a través de la seva gent.Alguns del protagonistes del llibre van assistir a la presentació: Francesc Casares, Eugeni Perea, Jordi Just, Josep Gironès, Lluís Maria Moncunill i Sergi Saladié, entre d’altres.

En nom dels 40 ‘homenots’ va intervenir el director de l’Arxiu Nacional de Catalunya, Josep Maria Sans Travé, que agraí la feina de Xavier Garcia. I en nom de la Fundació Privada Mútua Catalana, va parlar el seu president Joan Josep Marca, que es va mostrar satisfet d’ajudar a la publicació d’un volum que parla del territori al qual l’entitat vol servir.