Homenatge pòstum a Jordi Rovira

D'esquerra a dreta, el president d'honor de la Reial Societat Arqueològica Tarraconense, Rafael Gabriel, la regidora de Patrimoni, Carme Crespo, el president de la Fundació Privada Mútua Catalana, Joan Josep Marca, i l'altre autor del llibre, Òscar Martín Vielba, a l'acte de presentació de la versió castellana de la guia.

La presentació de la versió castellana del libre Tàrraco. Guia Arqueològica s’ha convertit en un acte d’homenatge pòstum a l’historiador i arqueòleg local Jordi Rovira Soriano, co-autor de l’obra, que va morir de manera sobtada el passat 6 d’octubre, als 48 anys d’edat.

Rovira, que també era president de la Reial Societat Arqueològica Tarraconense, editora de la guia, juntament amb la Fundació Privada Mútua Catalana, va ser un dels impulsors de la Tàrraco Biennal i del Congrés Internacional d’Arqueologia i Món Antic.

L’obra es va publicar en català el 2012, coincidint amb la primera edició del Congrés, i recull els vestigis arqueològics de la ciutat romana trobats fins ara. El llibre s’estructura a través d’una seqüència cronològica que s’inicia en la prehistòria i la protohistòria, però es centra gairebé tota en època romana, moment en que Tarragona assolí la màxima importància, i es tanca amb el final de l’Antiguitat Tardana. Inclou fotografies, 1.170 il·lustracions i dades i descripcions detallades de més de 300 edificis, monuments i elements, siguin o no visitables en l’actualitat.

Òscar Martín Vielba, l’altre autor del llibre ha explicat a l’acte de presentació que, aprofitant la versió castellana, s’ha “revisat i actualitzat” la guia. Entre els afegits destaquen dos vídeos amb imatges i paraules de Rovira, que es poden visionar mitjançant codis QR.

El president de la Fundació Privada Mútua Catalana, Joan Josep Marca, ha explicat que l’edició en català s’ha esgotat (de la castellana s’han imprès un miler d’exemplars) i ha qualificat l’obra com a “única”, gràcies en bona part als coneixements i el treball de Rovira. El president d’honor de la Reial Societat Arqueològica, Rafael Gabriel, ha dit de l’homenatjat que va ser una persona “irrepetible a la seva generació” i que la seva mort és una “gran pèrdua per a Tarragona”.

La regidora de Patrimoni, Carme Crespo, ha tingut també paraules de record per a l’historiador desaparegut i de condol per a la família, present a l’acte, que ha finalitzat amb un aplaudiment de tots els assistents en memòria de Rovira.