La Fundació participa en el projecte de recerca arqueològica de l’aqüeducte del Gaià, el més gran construït pels romans a Catalunya

D'esquerra a dreta, Pere Jornet, president de la FPMC, Josep Maria Palet, director en funcions de l'ICAC, i Ramon Marrugat, patró de la Fundació, durant l'acte de signatura del conveni de col·laboració.

La Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC) ha participat de forma activa, des de la  seva constitució, en la promoció i la divulgació del llegat patrimonial de la Tàrraco romana.

Un dels principals col·laboradors en aquesta tasca és l’Institut Català d’Arqueologia Clàssica (ICAC), amb seu a la ciutat de Tarragona, amb qui s’han signat durant els darrers anys diferents convenis de col·laboració.

El d’enguany està centrat en el projecte de recerca arqueològica Aqua Augusta, que té com objectiu primordial localitzar i documentar, topogràfica i fotogràficament, la conducció romana d’aigua més llarga que abastia l’antiga ciutat de Tarraco: l’aqüeducte del Gaià.

Amb un recorregut d’uns 50 kilòmetres, és una obra mestra d’enginyeria -la més gran d’aquest tipus i època feta a Catalunya- tan important com desconeguda. Les seves restes estan presents en un total d’onze municipis de l’Alt Camp i el Tarragonès i la seva identificació és cabdal per protegir-lo com element patrimonial i per a la seva explotació turísticocultural.

L’estat actual del coneixement d’aquesta obra hidràulica és força precari, atès que el seu recorregut és imprecís en molts llocs. El pla vol suplir aquesta mancança a partir de la localització dels trams visibles, la seva georeferenciació i la documentació fotogràfica.

Aquesta acció proporcionarà un detallat informe que servirà als municipis per establir una àrea de protecció que salvaguardi les restes romanes. Paral·lelament, les zones millor conservades poden ser integrades com atractiu monumental i/o com punts singulars en itineraris turístics, prèviament a la seva adequació i posada en valor.

Els municipis implicats són el Pont d’Armentera, Aiguamúrcia, Vila-rodona, Alió, Puigpelat, Nulles, Vallmoll, la Secuita, el Catllar, els Pallaresos i Tarragona. A més, s’inclouen dos aqüeductes romans inèdits que recollien aigua del mateix riu i la conduïen a vil·les situades al Baix Gaià, per la qual cosa participaran també La Riera, la Nou de Gaià i Altafulla.

El projecte Aqua Augusta, dirigit per l’arqueòleg de l’ICAC Jordi López, té una durada de dos anys. Es va iniciar el 2018, amb el seguiment de part del traçat de les conduccions i una feina de recerca bibliogràfica i arxivística, i en aquest 2019 es farà la continuació i finalització dels treballs.