Acord amb l’Institut d’Estudis Vallencs per recordar l’obra del compositor Robert Gerhard

D'esquerra a dreta, Pere Jornet, president de la FPMC, Francesc Murillo, president de l'Institut d'Estudis Vallencs, i Antoni Pujol, patró de  la Fundació, durant l'acte de signatura del conveni.

Des dels anys noranta del passat segle, l’Institut d’Estudis Vallencs (IEV) treballa en la preservació i posada en valor del fons documental, musical i bibliogràfic del compositor vallenc Robert Gerhard i Ottenwaelder. Fruit d’aquesta tasca, estudiosos, músics, musicòlegs i historiadors, han pogut desenvolupar la seva recerca.

Tant el volum com la qualitat del fons obliga a diverses accions repartides en el temps. Enguany, i donada la proximitat del cinquantenari de la mort a Cambridge de Gerhard (5 de gener de 1970) i el 125è aniversari del seu naixement, l’entitat de la capital de l’Alt Camp afronta dos nous reptes

El primer es centra en la catalogació i digitalització del recull de premsa, un apartat en el que, donada la seva complexitat, l’entitat encara no ha entrat a fons. I el segon és la transcripció, edició i interpretació d’una partitura que per a l’IEV representa la culminació de diversos moments importants per a l’Arxiu: La Sonatine à Carlos.

La peça, composta per a piano el 1914, forma part d’una etapa especialment primerenca de l’obra de Gerhard, en la que el compositor comptava tan sols amb 17 anys, i que semblaria ser coincident –per dates- amb el retorn forçat pel seu pare des de Munic degut a l’esclat de la I Guerra Mundial.

La partitura estava dedicada al polític i traductor Carles Gerhard (1889-1974), el germà mitjà que amb els anys esdevindria diputat del Parlament de Catalunya a les eleccions de 1932 i Comissari de Cultura de la Generalitat de Catalunya al monestir de Montserrat durant la Guerra Civil.

A l’exili, i un cop  establert a Mèxic, desenvolupà la seva carrera com a traductor.  El 1954 fou un dels tres Secretaris de la Mesa del Parlament a l’exili que nomenà Josep Tarradellas, nou president de la Generalitat en substitució -per motius de salut- de Josep Irla.

La Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC) ha volgut centrar en aquest projecte el conveni de col·laboració d’aquest 2019 amb l’IEV. L’edició de la partitura serà presentada i interpretada públicament el proper 25 de setembre al Pati de Sant Roc de Valls, seu de l’Institut d’Estudis Vallencs.

La signatura del conveni es va fer el passat 15  de maig  amb  la participació del  president de la Fundació, Pere Jornet, i el de l’IEC, Francesc Murillo.