Presentació del llibre “Francesca Vidal. La dona a l’ombra de Pau Casals”

Francesca Vidal. La dona a l'ombra de Pau Casals

Divendres, 30 de novembre de 2018 · 19 hores

A la Sala Polivalent de la BIBLIOTECA PÚBLICA TERRA BAIXA (EL VENDRELL) (c. Major, 18)

Presentació del llibre

Francesca Vidal. La dona a l’ombra de Pau Casals

de Saskia Hagemeijer

Intervindran: Martí Carnicer (alcalde del Vendrell), Dolors Garcia (presidenta de l’Institut d’Estudis Pendesencs), Ramon Marrugat (patró de la Fundació Privada Mútua Catalana), Manuel Rivera (editor del llibre), i Saskia Hagermeijer (autora del llibre)

OBRA

Francesca Vidal. La dona a l’ombra de Pau Casals és una narració familiar però, alhora, de gran interès per als lectors en general i per als interessats en investigar i conèixer assumptes relacionats amb cultura de la música clàssica, la figura del mestre violoncel·lista, la condició de les dones, la història de Catalunya de finals del segle XIX i primera meitat del segle XX, les arts plàstiques i decoratives —la protagonista pertanyia a una nissaga destacada—.

Aquesta nova i singular obra —publicada per Silva Editorial en conveni amb la Fundació Privada Mútua Catalana— aporta documents textuals i gràfics inèdits que ajuden a il·lustrar la biografia de la parella protagonista i els temps que la va envoltar, incloent escenes diverses: romàntiques, tendres, domèstiques, d’aprenentatge, alegres, tristes, locals, cosmopolites, d’exili, de conflicte dramàtic, però sempre molt humanes.

AUTORA

Saskia Hagemeijer va néixer al 18 de març de 1949 a Oirschot, Nord Brabant (Holanda).

Passava els estius de joventut a Altafulla, on va conèixer el seu marit, en Frederic Vidal Laínez. Quan es va casar amb ell no sabia que estava entrant a una família amb una història tan interessant.

Amb el pas dels anys, han passat per casa seva diversos estudiosos de l’industrial i artista decorador Francesc Vidal i Jevellí i de dos dels seus fills, na Lluïsa (pintora) i en Frederic (hereu de l’activitat del pare).

No és fins l’any 2009 que, per primera vegada, dues historiadores, Victòria Palma i Mònica Pagès, de l’emissora de ràdio Catalunya Música, van venir a casa de Saskia Hagemeijer i Frederic Vidal interessant-se per la Francesca Vidal Puig —Frasquita o Tití per a la família—, que va ser primer alumna i després dona i companya professional de Pau Casals.

Aquest fet, va motivar a l’autora del llibre a llegir diferents biografies de l’il·lustre Pau Casals, buscant més informació de la seva tieta-àvia, però va comprovar que gairebé no en parlaven d’ella”

Saskia Hagemeijer subratlla: “Amb aquest llibre desitjo recuperar la figura de, Francesca Vidal Puig, ‘Frasquita’, la dona que tant va fer i tant va significar per a Pau Casals, el català més universal de la història dels últims cent anys o potser més i tot. La nostra tieta, com passa amb tantes dones, no ha estat objecte d’atenció ni ha rebut, com hauria merescut, el reconeixement del nostre país, sinó que l’oblit ha caigut damunt de la seva vida. En canvi, tothom amb qui jo he pogut parlar i que la va conèixer bé, la recorda amb moltíssima estimació, admiració i respecte. Espero haver contribuït a fer el seu record present, si més no, a la nostra memòria, la de la seva família, els Vidal”.

ADJUNTEM 2 ARXIUS: Portada del llibre + Targetó

DESCARREGAR PORTADA