Commoció i dol per la mort del president de la Fundació, Joan Josep Marca Torrents

Joan Josep Marca, en un dels actes organitzats per la Fundació. Fotografia: Juan Segovia.

La Fundació Privada Mútua Catalana està avui de dol per la mort del seu president, Joan Josep Marca Torrents, que ens ha deixat de forma inesperada a l’edat de 78 anys.

Nascut a Tarragona el 1940, Marca ha estat al capdavant de la Fundació des de  la seva creació i fou també un dels fundadors de la Mútua d’Assegurances de Tarragona, l’empresa matriu de la FPMC. En aquesta companyia hi va treballar quatre dècades, des del 1968, primer com a director tècnic i després com a màxim responsable executiu, fins a la seva jubilació

Professor mercantil i llicenciat en Ciències Econòmiques, la seva principal professió fou la d’actuari d’assegurances, tot i que també va  treballar com auditor de comptes. De forma paral·lela, sempre va tenir una estreta relació amb el món de la cultura que el va portar en els darrers anys de la seva vida a presidir la principal entitat privada de mecenatge al Camp de Tarragona.

Concessió del títol de Fill Predilecte de la Ciutat a Joan Josep Marca el passat 31 de gener. Fotografia: Ricard Lahoz.

Nascut al número 11 del carrer Comte de Rius, la seva va ser una infància de postguerra dins d’una família de petits comerciants vinguts del camp a la ciutat (la mare era d´Els Garidells i el pare d’Altafulla). La merceria familiar, ubicada al carrer del Portalet, dins d’on hi havia el Circ romà, marca l’altre punt de referència dels anys dels primers jocs, entre la plaça de la Font, el carrer Cós del Bou i les dues rambles.

Bona part de la seva vida s’ha desenvolupat, doncs, dins d’aquest petit radi geogràfic on encara residia i treballava. Alumne del Col·legi Sagrat Cor i de La Salle, va fer les primeres incursions adolescents en la xarxa cultural local al recinte de l’església de Sant Agustí, a la Rambla Vella, des d’un centre associatiu cristià conegut llavors com La Cova. Després de fer unes pràctiques de peritatge mercantil a l’agència consular de França que hi havia al carrer Reial, davant de la plaça del Infants, Marca començà un periple formatiu fora del seu entorn vital i marxà primer uns mesos a perfeccionar l’idioma a la localitat gal·la de Méribel, als Alps, a més de fer una petita estada al Quartier Latin de París.

Posteriorment es va traslladar a Barcelona per cursar els estudis universitaris i fou testimoni de l’efervescència i les revoltes estudiantils dels darrers anys del franquisme, amb la Caputxinada (1966) com a moment destacat. Aquí va conèixer professors del prestigi com el catedràtic i també actuari José Lóbez Urquía i el filòsof Manuel Sacristán i, mitjançant l’Ateneu Barcelonès, entrà també en contacte amb el món intel·lectual i cultural de la capital. Quan va tornar a Tarragona va formar part del grup promotor de la Llibreria de la Rambla, emblemàtic espai cultural de resistència clandestina catalanista a la ciutat.

El va introduïr en aquest cercle, com a mentor, Josep Recasens Jordà, director de la Mútua d’Accidents del Treball de Tarragona. Les primeres trobades es fan al bar Xaloc, on hi destaquen els escriptors Josep Anton Baixeras i Artur Bladé, el net del principal alcalde de Tarragona a la Segona República, Pere Lloret i Carbó, l’arquitecte Josep Ferrer i Bosch i el notari Josep Maria Puig Salellas, entre d’altres. Més tard coneixeria també al lingüista i llibreter Ramon Marrugat i Cuyàs, amb qui mantenia una estreta relació dins del patronat de la Fundació.

Juntament amb Baixeras va dissenyar el naixement de la Fundació Privada Mútua Catalana, que ha estat presidint fins al darrer dia de la seva vida, donant suport a les entitats culturals de la ciutat i de la resta del Camp de Tarragona i preservant i recuperant el patrimoni local, amb la Tàrraco romana com a principal eix d’actuació. Una tasca per la qual l’Ajuntament de Tarragona li va concedir l’any passat el títol de Fill Predilecte de la ciutat, lliurat el passat 31 de gener.

El Patronat de la Fundació i tots els seus integrants ens sumem al condol als seus familiars i amics per aquesta sentida pérdua. Descansi en pau.