Conveni per donar suport a la digitalització de l’arxiu del president Tarradellas

D'esquerra a dreta, Ramon Marrugat, patró de la Fundació, Octavi Vilà, abat del monestir de Poblet, Joan Josep Marca, president de la FPMC, i Núria Gavarró, directora de l'arxiu Montserrat Tarradellas i Macià, durant l'acte de signatura del conveni.

Josep Tarradellas i Joan (Cervelló, 1899 – Barcelona 1988), té un lloc preferent a la història recent de Catalunya. Elegit president de la Generalitat a l’exili (1954) va mantenir la institució en la seva residència de Clos-Mosny, a Saint Martin-le-Beau (França) fins al seu retorn, el 23 d’octubre de 1977, un cop restaurada amb la recuperació de la democràcia.

La seva obra política i les seves vivències estan recollides en el seu arxiu personal, que és un testimoniatge imprescindible d’aquesta etapa històrica. El president Tarradellas va visitar per primera vegada el monestir de Poblet el 10 de febrer de 1978, iniciant-se una relació amical amb la comunitat eclesiàstica que el va portar, el 1981, a fer donació efectiva de l’arxiu al monestir, donant-li el nom de la seva filla, Montserrat Tarradellas i Macià (1928-1984).

Després de la mort del president i de la seva esposa, Antònia Macià (2001), l’arxiu ha quedat en propietat de la comunitat de Poblet, tal com establia el conveni de donació i és tutelat per un patronat presidit per l’abat.

L’arxiu Montserrat Tarradellas i Macià està classificat d’acord amb els períodes més significatius de la vida del president i té 1.250 metres lineals de documentació. Conté 99.034 cartes escrites o rebudes fins a l’any 1977 (arxiu polític i personal); 22.099 cartes del període 1977-1980, i 22.377 cartes de 1980 a 1988.

La biblioteca personal de Tarradellas posa de manifest les seves inquietuds literàries, històriques i humanístiques. Consta d’11.032 llibres, reunits al llarg de tota la seva vida, dels quals 1.527 estan dedicats pels seus autors. Pel que fa a publicacions periòdiques, l’arxiu en conserva 6.035, amb 637 títols diferents: la primera, de l’any 1876.  El fons gràfic consta de 33.844 fotografies: destacant les 1.182 de les Indústries de Guerra de la Generalitat de Catalunya.

El fons de l’arxiu es troba actualment en procés de digitalització i és aquí on entra la Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC), que enguany ha signat un conveni de col·laboració amb l’ordre de l’abadia per donar suport, amb 2.000 euros, a aquesta tasca.

El conveni es va signar el passat mes de maig amb la presència de l’abat del  monestir, Octavi Vilà,  i de la directora de l’arxiu, Núria Gavarró.