Contribució al debat històric i cultural sobre la llengua i la literatura catalana

D'esquerra a dreta, Ramon Marrugat, patró de la Fundació, Josep Murgades, codirector de la revista 'Els Marges', Núria Iceta, gerent de L'Avenç, i Joan Josep Marca, president de la FPMC, durant l'acte de signatura del conveni de col·laboració.

L’Avenç és una empresa cultural amb seu a Barcelona que, des de 1977, edita la revista del mateix  nom.  Amb l’objectiu conceptual d’oferir una mirada  històrica sobre l’actualitat i una contribució crítica al debat cultural del país, aquesta editorial de reconegut prestigi conjuga literatura i assaig, memòria personal i memòria col·lectiva, reconstrucció del passat i mirada sobre el present.

L’Avenç edita també, des del 2004, la revista de llengua i literatura  Els Marges, una publicació de periodicitat quadrimestral, fundada l’any 1974 per Joaquim Molas, a qui la Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC) dona suport.

Els Marges publica estudis de síntesi i d’avançament d’investigacions enllestides i en curs, al costat de documents d’interès lingüístic i literari convenientment exhumats. I també textos de creació literària inèdits, ressenyes crítiques sobre publicacions recents, notes de reflexió sospesada i notes amb voluntat polèmica, a més d’editorials que expressen el parer de la redacció.

La nòmina de colꞏlaboradors que han desfilat per qualsevol de les seves seccions és més que considerable, la qual cosa testimonia inequívocament el caràcter obert -amb l’únic requisit de la qualitat- de la revista. Encara que la màxima notorietat li ha pervingut de la publicació d’escrits a l’entorn de la llengua (el famós manifest de 1979 sobre la situació del català i l’article de 1998 a propòsit del Diccionari de l’IEC).

Es tracta, doncs,  d’una publicació preferentment centrada a l’entorn de la literatura (de la catalana contemporània en especial, però sense per això menystenir la d’altres èpoques ni tampoc la d’altres llengües i cultures).

S’acaba de publicar el número 114 i en l’actualitat els seus directors són Víctor Martínez-Gil i Josep Murgades. Aquest darrer va visitar recentment la seu de la Fundació, acompanyat de Núria Iceta, gerent i propietària de L’Avenç, des del 2013, juntament amb Josep M. Muñoz, per signar el conveni de col·laboració entre  les dues entitats. Aquest està pressupostat enguany  en 4.500 euros.