Redescobrint l’obra de l’escultor reusenc Joan Roig i Solé

D'esquerra a dreta, Ramon Marrugat, patró de  la Fundació, Jaume Massó, president del Centre de Lectura de Reus, Joan Josep Marca, president de la FPMC, i Josep Fàbregas i Roig, professor d'Història Moderna de la URV, durant la signatura de la renovació del conveni de col·laboració.

Joan Roig i Solé (Reus, 1835 – Barcelona, 1918) va ser un dels escultors més destacats del període avantguardista de transició artística entre el Modernisme i el Noucentisme. La seva especialitat són les peces fetes amb marbre, sent la més popular la  coneguda com La dama del paraigua (1884), ubicada al parc de la Ciutadella de Barcelona.

També és l’autor de nombrosos guixos, retrats i d’escultures aplicades a l’arquitectura i l’obra monumental. En aquest sentit, cal destacar les seves intervencions al cementiri municipal de Reus, on es poden observar diversos conjunts caracteritzats per la serena bellesa neoclàssica que emana de les figures. Va crear, a més, setanta-sis petites escultures per a la nova façana neogòtica de la Catedral de Barcelona i altres obres repartides per edificis singulars de l’Eixample i d’altres ciutats.

Amb motiu del centenari de la seva mort, el Centre de Lectura de Reus organitza aquesta primavera un cicle d’actes per redescobrir i posar en valor la seva prolífica trajectòria artística. Una iniciativa a la que s’ha afegit la Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC), mitjançant una aportació econòmica de 3.000 euros

El programa d’activitats va començar el 17 d’abril i inclou conferències, exposicions i visites guiades per conèixer millor les creacions que té a Reus. Al mateix Centre de Lectura s’hi conserven cinc: els bustos en guix de Velázquez i Cervantes, adquirits per l’entitat l’any 1863; l’escultura en fosa de ferro del seu íntim amic, el pintor -també reusenc- Marià Fortuny i Marsal; l’escultura en ferro Laboremus, que està situada a la sala Ramon Amigó; i la miniatura en fusta d’una escala de cargol, que es pot contemplar al vestíbul de la planta baixa.

El suport de la Fundació a aquesta commemoració s’ha vehiculat mitjançant la renovació del conveni de col·laboració que manté des de fa un lustre amb el Centre de Lectura de Reus, una de les principals institucions culturals de la capital del Baix Camp, on acumula més de cent-cinquanta anys d’història.