Investigadors d’arreu d’Europa presentaran a Tarragona les darreres troballes arqueològiques dels primers segles del cristianisme

Els participants a l'acte de presentació. D'esquerra a dreta, Joan Josep Marca (president de la Fundació Privada Mútua Catalana), Jaume Pujol (arquebisbe de Tarragona), Joandomènec Ros (president de l'Institut d'Estudis Catalans), Josep Guitart (catedràtic d'Arqueologia de la Universitat Autònoma de Barcelona), Josep Maria Gurt (catedràtic d'Arqueologia Cristiana de la Universitat de Barcelona) i Joaquín Ruiz de Arbulo (catedràtic d'Arqueologia de la Universitat Rovira i Virgili).

Investigadors i estudiosos d’arreu d’Europa presentaran a Tarragona les darreres troballes arqueològiques sobre els primers segles del cristianisme a la Hispània romana, amb motiu de la celebració del 4art Congrés Internacional d’Arqueologia i Món Antic-7ena Reunió d’Arqueologia Cristiana Hispànica. La trobada, que  es farà al campus Cataluya de la Universitat Rovira i Virgili (URV) entre el 21 i el 24 de novembre del 2018, es va presentar oficialment el passat 27 de novembre al Museu Bíblic Tarraconense.

A l’acte hi van participar l’arquebisbe de Tarragona, Jaume Pujol, el president de la Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC), Joan Josep Marca i el president de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC), Joandomènec Ros. Aquest darrer va pronunciar la conferència El mar de Tarragona fa dos mil·lennis.

La presentació del 4art Congrés, que porta per títol El cristianisme en l’Antiguitat Tardana. Noves perspectives, la va fer el catedràtic d’Arqueologia Cristiana de la Universitat de Barcelona (UB), Josep Maria Gurt, mentre que el seu homòleg de la URV, Joaquín Ruiz de Arbulo, va fer públiqes les actes del 3er Congrés, celebrat el 2016 i dedicat al circ romà.

Ruiz de Arbulo va explicar, en una roda de premsa prèvia celebrada al matí al mateix Museu Bíblic, que l’edició de l’any vinent té com a principal objectiu “projectar la ciutat de Tarragona i el seu patrimoni arqueològic de gran valor”.

El director del museu, Andreu Muñoz, va afirmar que, pel que fa a l’arqueologia paleocristiana, Tarragona compta amb un dels “llegats més importants de la península ibèrica”. És per aquest motiu que va destacar la celebració a la ciutat, per primer cop, de la Reunió d’Arqueologia Cristiana Hispànica, coincidint amb la seva setena edició. “Ja tocava fer-la aquí, catorze anys després de la darrera trobada,  viscuda a València el 2003”, ha indicat Muñoz.

L’organització tècnica del congrés recau en el comité científic de la Tàrraco Biennal, format per la FPMC, la URV, la Generalitat de Catalunya, l’Institut Català d’Arqueologia Clàssica (ICAC), l’Arquebisbat de Tarragona, la UB, el Museu d’Història de Tarragona (MHT), la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), el Museu Nacional Arqueològic de Tarragona (MNAT) i la Reial Societat Arqueològica Tarraconense (RSAT). Enguany s’hi han afegit, l’IEC i l’Ateneu Universitari Sant Pacià. També hi donen suport, com a patrocinadors, l’Ajuntament de Tarragona, el Port de Tarragona, la Diputació de Tarragona, FIATC i Repsol.

Segons van explicar els professors Arbulo i Muñoz, a l’edició del 2018 està prevista la participació d’investigadors de les principals ciutats espanyoles amb patrimoni paleocristià, com ara Còrdova, Mèrida, Cartagena i València, a més de representants d’universitats i centres de Portugal, França, Itàlia, Alemanya, Anglaterra i El Vaticà.

“L’objectiu, a nivell acadèmic, es fer un estat de la qüestió i actualitzar els estudis i treballs desenvolupats durant la darrera dècada sobre la l’arqueologia hispànica paleocristiana compresa entre la meitat del segle III dC, on s’han trobat els primers documents, i inicis del segle VIII, coincidint amb la invasió dela península ibèrica per part dels àrabs”, van indicar els organitzadors.

Per la seva banda, el president de la Fundació Mútua Catalana, Joan Josep Marca, va destacar la consolidació definitiva, amb aquesta quarta edició del congrés internacional, de la Tàrraco Biennal i el seu caràcter “pegagògic i didàctic envers la ciutadania”, amb el patrimoni local i la cultura com a eixos d’actuació.