Promoció de la poesia i dels autors en llengua catalana

D'esquerra a dreta, Pere Jornet, president de la FPMC, Anna Gispert i Magarolas, presidenta de l'APELLC, i Antoni Pujol, patró de la Fundació, durant l'acte de signatura de la renovació del conveni de col·laboració.

La Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC) ha renovat per al 2019 el conveni de col·laboració amb l’Associació de Professionals i Estudiosos en Llengua i Literatura Catalanes (APELLC), una de les principals entitats culturals de la ciutat de Tarragona, amb disset anys d’història.

Seguint el camí d’altres convenis, la FPMC centra el seu suport en dues activitats emblemàtiques de la programació anual de l’APELLCVeus Paral·leles i la Tardor Literària.

En el primer cas, es tracta d’un recital poètic organitzat arreu dels Païssos Catalans per la Institució de les Lletres, que consisteix en fer un intercanvi entre autors locals i d’altres indrets del món.

L’espectacle es farà enguany el 6 de juliol al Centre Cultural del Seminari  i servirà pe retre homenatge a Dolors Llorens Ardiaca, tècnica de la Institució de les Lletres que ens va deixar l’any passat.

Els poetes convidats seran Elies Barberà, Antonina Canyellas, Gonzalo Hermo, Lurdes Malgrat, M. Antònia Massanet,  Isabel Ortega, Magí Sunyer,  Adrià Targa i Salem Zenia.

L’acte serà dirigit per Albert Mestres i conduït per l’actriu Mireia Chalamanch, sota l’organització de l’APELLC i la col·laboració de la Casa de les Lletres de l’Ajuntament de Tarragona i el Centre Cultural del Seminari.

Pel que fa a la Tardor Literària, es celebra el darrer trimestre de l’any i és també una iniciativa amb més d’una dècada de trajectòria. A cada edició s’escull un fet literari relacionat amb Tarragona i el país i s’organitza al seu voltant una taula rodona amb un debat posterior.

Aquest 2019 es farà el  mes de novembre i encara s’ha de decidir qui serà el protagonista. Entre els candidats hi ha el periodista tarragoní Domènec Guansé (1894-1978) i tres autors catalans de renom, dels quals es commemora enguany l’aniversari de la mort o  el naixement: el poeta i artista plàstic Joan Brossa (1919-1998), l’escriptora Dolors Monserdà (1845-1919) i la també autora literària i activista Teresa Pàmies (1919-2012).

Impuls a la preservació del patrimoni i a la recuperació de la memòria històrica des de l’Institut d’Estudis Penedesencs

La presidenta de l'Institut d'Estudis Penedesencs, Dolors Garcia, i el president de la Fundació, Pere Jornet, durant l'acte de signatura del conveni de col·laboració d'enguany.

L’Institut d’Estudis Penedesencs (IEP) és una entitat cultural de referència arreu del país. Fundat l’any 1977, té la seu principal a Vilafranca del Penedès, des d’on treballa per a la investigació, l’estudi i la divulgació del patrimoni cultural, històric i científic de l’àmbit territorial del Penedès històric, que correspon a les comarques administratives de l’Alt i el Baix Penedès, el Garraf i el seu entorn.

Des de fa temps, l’IEP  manté una estreta col·laboració amb la Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC), que enguany dona suport a dues de les iniciatives que impulsa: l’edició del llibre que recull les actes de les XXVII Jornades d’Estudis Penedesencs i el projecte Tots els noms de recuperació de la  memòria històrica.

En el primer cas, les jornades es van fer entre  el 19 i el 21 d’octubre de 2018 a Sitges, Vilafranca i Calafell,  amb de les muralles urbanes i la seva preservació patrimonial com a tema central.

La publicació recull els  treballs presentats i debatuts, entre els que destaca un sobre  les muralles de la ciutat  de Tarragona. Alhora, proposa la necessitat d’un diàleg fluid i permanent entre els diversos agents que han de fer realitat la conservació del patrimoni i  la seva integració com un element social i econòmic dins la realitat actual; per assolir la seva conservació i valorització.

Pel que fa al projecte Tots els noms, abarca el període 1931-1978 i consta de tres parts complementàries: la recerca exhaustiva en base a la documentació escrita, oral, visual i patrimonial; la recuperació i sistematització de fonts d’informació primàries al voltant d’aquests anys per tal de crear una gran base de dades i la difusió de la recerca realitzada mitjançant publicacions, audiovisuals, conferències, exposicions, itineraris, material didàctic i, sobretot, una pàgina web.

Els objectius d’aquests projecte de recuperació de la memòria són impulsar, coordinar i dirigir la recerca, la sistematització de les fonts d’informació, i la divulgació dels fets històrics desenvolupats entre 1931 i 1978 i de les persones que hi participaren en tots els municipis del Penedès, fent especial incidència en els referents democràtics.

Després d’una primera fase desenvolupada el 2018, enguany es viu la segona on, per disposar de noves dades, cal una ampliació de la informació continguda al web. Així mateix, i per evolució tecnològica, cal una renovació i adequació que incorpori els darrers avenços per facilitar i agilitzar l’accés i la consulta als continguts.

La vocació d’aquest projecte es la de continuïtat en el temps, degut a la utilitat social e històrica dels seus continguts i a la finalitat de posar tota aquesta informació a la disposició de qui en tingui interès humà o històric en consultar-la.

Reconeixement a la contribució d’Arola Editors a la literatura tarragonina

D'esquerra a dreta, Pere Jornet, president de la FPMC, Alfred Arola i Antoni Pujol, patró de la Fundació, en l'acte de signatura de la renovació del conveni.

Arola Editors va complir el passat 2018 els primers vint anys d’història, consolidada com una de les  principals editorials del Camp  de Tarragona.

Durant aquestes dues dècades, i sota  la direcció dels  germans Alfred i Fèlix Arola, han publicat més de 1.200 títols i han rebut diferents guardons per la seva contribució a la llengua, la literatura i la cultura  catalana.

Entre aquests destaquen els vinculats a  la seva col·lecció de textos dramàtics i teatrals contemporanis, buc insígnia de l’editorial tarragonina i considerada la millor del país.  Recentment han rebut el premi de la Crítica de les Arts Escèniques  i també han estat reconeguts pel Teatre Nacional de Catalunya (TNC), pel qual treballen publicant els textos de totes les  obres que s’estrenen.

Arola Editors destaca també per posar en valor els autors  locals de la demarcació i les temàtiques minoritàries. Seguint aquesta filosofia, la Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC) publica cada any diferents obres amb l’editorial, amb la que manté un estret vincle professional.

És per aquest motiu que aquest  mes de maig  totes dues parts han signat la renovació del conveni de col·laboració anual, per continuar donant suport a la tasca imprescindible de divulgació i promoció cultural d’aquest prestigiós segell literari local.

Acord amb l’Institut d’Estudis Vallencs per recordar l’obra del compositor Robert Gerhard

D'esquerra a dreta, Pere Jornet, president de la FPMC, Francesc Murillo, president de l'Institut d'Estudis Vallencs, i Antoni Pujol, patró de  la Fundació, durant l'acte de signatura del conveni.

Des dels anys noranta del passat segle, l’Institut d’Estudis Vallencs (IEV) treballa en la preservació i posada en valor del fons documental, musical i bibliogràfic del compositor vallenc Robert Gerhard i Ottenwaelder. Fruit d’aquesta tasca, estudiosos, músics, musicòlegs i historiadors, han pogut desenvolupar la seva recerca.

Tant el volum com la qualitat del fons obliga a diverses accions repartides en el temps. Enguany, i donada la proximitat del cinquantenari de la mort a Cambridge de Gerhard (5 de gener de 1970) i el 125è aniversari del seu naixement, l’entitat de la capital de l’Alt Camp afronta dos nous reptes

El primer es centra en la catalogació i digitalització del recull de premsa, un apartat en el que, donada la seva complexitat, l’entitat encara no ha entrat a fons. I el segon és la transcripció, edició i interpretació d’una partitura que per a l’IEV representa la culminació de diversos moments importants per a l’Arxiu: La Sonatine à Carlos.

La peça, composta per a piano el 1914, forma part d’una etapa especialment primerenca de l’obra de Gerhard, en la que el compositor comptava tan sols amb 17 anys, i que semblaria ser coincident –per dates- amb el retorn forçat pel seu pare des de Munic degut a l’esclat de la I Guerra Mundial.

La partitura estava dedicada al polític i traductor Carles Gerhard (1889-1974), el germà mitjà que amb els anys esdevindria diputat del Parlament de Catalunya a les eleccions de 1932 i Comissari de Cultura de la Generalitat de Catalunya al monestir de Montserrat durant la Guerra Civil.

A l’exili, i un cop  establert a Mèxic, desenvolupà la seva carrera com a traductor.  El 1954 fou un dels tres Secretaris de la Mesa del Parlament a l’exili que nomenà Josep Tarradellas, nou president de la Generalitat en substitució -per motius de salut- de Josep Irla.

La Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC) ha volgut centrar en aquest projecte el conveni de col·laboració d’aquest 2019 amb l’IEV. L’edició de la partitura serà presentada i interpretada públicament el proper 25 de setembre al Pati de Sant Roc de Valls, seu de l’Institut d’Estudis Vallencs.

La signatura del conveni es va fer el passat 15  de maig  amb  la participació del  president de la Fundació, Pere Jornet, i el de l’IEC, Francesc Murillo.

Renovació del conveni amb el Consell Comarcal per promoure la lectura entre els infants

D'esquerra a dreta, Pere Jornet, president de la FPMC, Daniel Cid, president del Consell Comarcal del Tarragonès, i Antoni Pujol, patró de la Fundació, durant l'acte de signatura del conveni.

El Departament de Cultura del Consell Comarcal del Tarragonès dóna servei als municipis amb el desenvolupament de programes com els cicles de contes per a infants a les biblioteques i punts de lectura.

Es fan dos anuals, que compten amb el suport econòmic de la Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC), que aquest 2019 ha renovat el conveni de col·laboració amb l’objectiu de promoure la lectura entre els més menuts.

En aquests moments, es desenvolupa el cicle de primavera amb la participació dels municipis de Torredembarra, Constantí, Roda de Berà, Creixell, la Riera de Gaià, Perafort, la Canonja, la Nou de Gaià, Salomó, els Pallaresos, Vilallonga del Camp i Altafulla.

Afegint-se als actes que s’organitzen per commemorar els 50 anys de la Guerra Civil a Tarragona, aquest cicle està dedicat a la cultura de la Pau, amb l’objectiu de posar en valor la cooperació, l’amistat, la comprensió…

El cicle el fan tres contacontes amb una àmplia experiència en explicar històries, tant a grans com a petits: Eugènia González, Muntsa Plana i Imma Pujol. Les tres també tenen una llarga trajectòria al món de les biblioteques, l’ensenyament i les arts escèniques i saben molt bé què es fa en aquests espais i els continguts que poden agradar i enriquir als infants.

Des de la seva perspectiva i la seva manera personal d’explicar contes, aproparan històries i emocions sorgides del diàleg i el respecte. L’Eugènia protagonitza el conte La capsa de petons, la Muntsa, el titulat No puc deixar de preguntar-me: Per què? i l’Imma, Contes per viure en pau.