Contribució al debat històric i cultural sobre la llengua i la literatura catalana

D'esquerra a dreta, Ramon Marrugat, patró de la Fundació, Josep Murgades, codirector de la revista 'Els Marges', Núria Iceta, gerent de L'Avenç, i Joan Josep Marca, president de la FPMC, durant l'acte de signatura del conveni de col·laboració.

L’Avenç és una empresa cultural amb seu a Barcelona que, des de 1977, edita la revista del mateix  nom.  Amb l’objectiu conceptual d’oferir una mirada  històrica sobre l’actualitat i una contribució crítica al debat cultural del país, aquesta editorial de reconegut prestigi conjuga literatura i assaig, memòria personal i memòria col·lectiva, reconstrucció del passat i mirada sobre el present.

L’Avenç edita també, des del 2004, la revista de llengua i literatura  Els Marges, una publicació de periodicitat quadrimestral, fundada l’any 1974 per Joaquim Molas, a qui la Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC) dona suport.

Els Marges publica estudis de síntesi i d’avançament d’investigacions enllestides i en curs, al costat de documents d’interès lingüístic i literari convenientment exhumats. I també textos de creació literària inèdits, ressenyes crítiques sobre publicacions recents, notes de reflexió sospesada i notes amb voluntat polèmica, a més d’editorials que expressen el parer de la redacció.

La nòmina de colꞏlaboradors que han desfilat per qualsevol de les seves seccions és més que considerable, la qual cosa testimonia inequívocament el caràcter obert -amb l’únic requisit de la qualitat- de la revista. Encara que la màxima notorietat li ha pervingut de la publicació d’escrits a l’entorn de la llengua (el famós manifest de 1979 sobre la situació del català i l’article de 1998 a propòsit del Diccionari de l’IEC).

Es tracta, doncs,  d’una publicació preferentment centrada a l’entorn de la literatura (de la catalana contemporània en especial, però sense per això menystenir la d’altres èpoques ni tampoc la d’altres llengües i cultures).

S’acaba de publicar el número 114 i en l’actualitat els seus directors són Víctor Martínez-Gil i Josep Murgades. Aquest darrer va visitar recentment la seu de la Fundació, acompanyat de Núria Iceta, gerent i propietària de L’Avenç, des del 2013, juntament amb Josep M. Muñoz, per signar el conveni de col·laboració entre  les dues entitats. Aquest està pressupostat enguany  en 4.500 euros.

Redescobrint l’obra de l’escultor reusenc Joan Roig i Solé

D'esquerra a dreta, Ramon Marrugat, patró de  la Fundació, Jaume Massó, president del Centre de Lectura de Reus, Joan Josep Marca, president de la FPMC, i Josep Fàbregas i Roig, professor d'Història Moderna de la URV, durant la signatura de la renovació del conveni de col·laboració.

Joan Roig i Solé (Reus, 1835 – Barcelona, 1918) va ser un dels escultors més destacats del període avantguardista de transició artística entre el Modernisme i el Noucentisme. La seva especialitat són les peces fetes amb marbre, sent la més popular la  coneguda com La dama del paraigua (1884), ubicada al parc de la Ciutadella de Barcelona.

També és l’autor de nombrosos guixos, retrats i d’escultures aplicades a l’arquitectura i l’obra monumental. En aquest sentit, cal destacar les seves intervencions al cementiri municipal de Reus, on es poden observar diversos conjunts caracteritzats per la serena bellesa neoclàssica que emana de les figures. Va crear, a més, setanta-sis petites escultures per a la nova façana neogòtica de la Catedral de Barcelona i altres obres repartides per edificis singulars de l’Eixample i d’altres ciutats.

Amb motiu del centenari de la seva mort, el Centre de Lectura de Reus organitza aquesta primavera un cicle d’actes per redescobrir i posar en valor la seva prolífica trajectòria artística. Una iniciativa a la que s’ha afegit la Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC), mitjançant una aportació econòmica de 3.000 euros

El programa d’activitats va començar el 17 d’abril i inclou conferències, exposicions i visites guiades per conèixer millor les creacions que té a Reus. Al mateix Centre de Lectura s’hi conserven cinc: els bustos en guix de Velázquez i Cervantes, adquirits per l’entitat l’any 1863; l’escultura en fosa de ferro del seu íntim amic, el pintor -també reusenc- Marià Fortuny i Marsal; l’escultura en ferro Laboremus, que està situada a la sala Ramon Amigó; i la miniatura en fusta d’una escala de cargol, que es pot contemplar al vestíbul de la planta baixa.

El suport de la Fundació a aquesta commemoració s’ha vehiculat mitjançant la renovació del conveni de col·laboració que manté des de fa un lustre amb el Centre de Lectura de Reus, una de les principals institucions culturals de la capital del Baix Camp, on acumula més de cent-cinquanta anys d’història.

Nou impuls a l’Aula d’Arts Escèniques de la Cooperativa Obrera Tarraconense

El president de la Cooperativa Obrera Tarraconense, Dionisio de la Varga (al centre), amb Ramon Marrugat, patró de la Fundació, a la seva esquerra, i el president de la FPMC, Joan Josep Marca, durant la signatura de la renovació del conveni de col·laboració entre les dues entitats.

La Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC) ha estat un element clau en l’impuls viscut els darrers anys per l‘Aula d’Arts Escèniques de la Cooperativa Obrera Tarraconense (COT), que s’ha consolidat com un dels principals centres de creació i formació teatral de la ciutat.

Per a l’actual curs, on la Fundació aporta una subvenció de 5.500 euros gràcies a la renovació del conveni de col·laboració entre les dues entitats, la COT ofereix de nou un ampli ventall de cursos d’aprenentatge dividits en grups per edats, dels 4 als 17 anys, i també per adults.

Les classes les imparteixen professors titulats per l’Institut del Teatre com ara Marc Chornet, Mònica Bartolí, Eva Cabré, Eugènia González de la Rosa, Toni Guillamet i Sílvia Sabaté. Amb la sala El Magatzem com a  espai emblemàtic de treball, l’Aula ofereix també cursos intensius de veu i comunicació, de balls de swing, de dansa multicultural, de tango i de country.

La matrícula és gratuïta en tots els casos i les inscripcions es poden fer trucant als telèfons 977211148 i 608382431, a l’adreça electrònica  cot@cotarraconense.cat, al web www.cotarraconense.cat o presencialment a les oficines de l’històric edifici de la COT, al número 23 del carrer Fortuny, de dilluns a divendres, de 16.00 hores a 20.00 hores.

De forma paral·lela, la sala El Magatzem ofereix a la ciutat un programa cada cop més ampli d’espectacles que, per aquest 2018, s’ha iniciat recentment amb la temporada de primavera. S’hi inclouen obres teatrals de nivell, actuacions musicals i una consolidada cartellera infantil.

Una aposta pel periodisme local de qualitat amb el Fet a Tarragona

D'esquerra a dreta, Ramon Marrugat, patró de la Fundació, el periodista Ricard Lahoz, director del Fet a Tarragona, i Joan Josep Marca, president de la FPMC, durant l'acte de signatura de la renovació del conveni de col·laboració.

El Fet a Tarragona és un projecte periodístic inèdit i innovador a la ciutat, que aquest setembre celebrarà el seu cinquè aniversari de vida.

Promogut per un grup independent de professionals tarragonins, el FET té com a objectiu principal explicar, donar ressò i posar en valor la feina de les associacions, les entitats, les institucions i la gent que fa i s’estima Tarragona.

Tots aquests continguts s’ofereixen des d’una revista amb una periodicitat bimestral que aposta pels reportatges cuinats a foc lent, on la cultura i els temes de caire didàctic i social són els principals protagonistes. La publicació destaca també per la qualitat, el disseny i les bones fotografies, reivindicant en aquests temps complexos per a l’ofici, el periodisme de servei al ciutadà, implicat i compromés amb al territori.

Seguint aquesta filosofia, el FET compta amb 600 subscriptors repartits pel Camp de Tarragona, que formen part d’un club de lectors des d’on s’organitzem visites culturals guiades i es regalen entrades per veure espectacles i promocions vinculades al món editorial. També es fa un acte públic de ciutat cada cop que es presenta un nou número (el proper, el 29, sortirà al carrer el 9 de maig).

Alhora, s’ofereixen  cròniques diàries des del digital www.fetatarragona.cat que, en aquests cinc anys, s’ha consolidat com un aparador de les activitats que desenvolupen les entitats locals i com a fòrum de debat polític i ciutadà,

La Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC) ha donat suport a aquest projecte des de la seva creació, el 2013. Enguany s’ha renovat un cop més el conveni de col·laboració amb el director del Fet a Tarragona, el periodista Ricard Lahoz.