Presentació al festival Tarraco Viva del col·leccionable del Patrimoni Mundial

D'esquerra a dreta, Joaquín Ruiz de Arbulo, Joan Josep Marca i Ricard Lahoz, durant l'acte de presentació a Tarraco Viva del col·leccionable, celebrat el passat 17 de maig a la sala del Sarcòfag d'Hipòlit. Fotografia: David Oliete.

El festival Tarraco Viva, el principal esdeveniment cultural i internacional sobre el llegat romà que es fa a la ciutat, ha tancat la seva dinovena edició, celebrada entre el 15 i el 28 de maig, amb un nou èxit de participació i públic.

El programa d’enguany ha girat sobre els vincles entre Roma i Grècia i la figura de l’emperador Adrià com a eixos temàtics centrals. A un any de la celebració (endarrerida) dels Jocs Mediterranis, els organitzadors han apostat per destacar el paper del Mare Nostrum com a bressol de grans cultures i civilitzacions de la Humanitat i la importància de l’encontre i el diàleg entre elles.

Seguint aquesta filosofia, la Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC), la revista Fet a Tarragona, la Universitat Rovira i Virgili (URV) i Tarraco Viva, van protagonitzar un dels actes de l’edició del festival del 2017 amb el col·leccionable Tàrraco, Patrimoni Mundial. Una nova visió, com a punt de trobada.

Aquesta obra  sobre els monuments de la Tàrraco romana distingits per la Unesco, l’any 2000, com a Patrimoni de la Humanitat, es distribueix des de fa un any i mig, de forma gratuïta i exclusiva, entre els subscriptors i lectors del FET, amb uns continguts inèdits i de gran qualitat elaborats per l’equip d’arqueòlegs de la URV dirigit pels catedràtics Joaquín Ruiz de Arbulo i Ricardo Mar. I s’edita amb el patrocini de la FPMC i de Repsol.

Coincidint amb la fase d’elaboració de l’últim fascicle de la sèrie, el número 10, dedicat al conjunt arqueològic de Centcelles, que sortirà al carrer el proper mes de juliol, els responsables d’aquesta iniciativa la van presentarar, dins del marc del festival, en un acte públic celebrat el 17 de maig a la sala del Sarcòfag d’Hipòlit del Pretori.

L’auditori es va omplir de gom a gom, la qual cosa confirma la gran acceptació que ha tingut el col·leccionable entre la societat civil tarragonina. A l’acte hi van participar l’abans esmentat Ruiz de Arbulo, el director del Fet a Tarragona, Ricard Lahoz, el president de la Fundació, Joan Josep Marca, i el director de Tarraco Viva, Magí Seritjol.

Un moment de l'acte del passat 17 de maig a la sala del sarcòfagd'Hipòlit, amb Magí Seritjol adreçant-se al públic. Fotografia: David Oliete.
Un moment de l’acte del passat 17 de maig a la sala del Sarcòfag d’Hipòlit, amb Magí Seritjol adreçant-se al públic. Fotografia: David Oliete.

“Estem davant d’un producte de divulgació de la història des de la ciència, la investigació i el rigor, i aquesta és l’autèntica marca Tarragona”, va valorar un orgullós Seritjol. “No és una simple guia arqueològica, sinó tot un treball de recerca per part de grans professionals”, hi va afegir Lahoz. “El fet d’incorporar gratuïtament aquest suplement ofereix un valor afegit als lectors de la revista”, va afirmar el director del FET.

“Aquests deu fascicles aprofundeixen en tots els monuments que composen la Tàrraco romana”, va explicar Marca, que va avançar que la Fundació està evaluant la possibilitat de convertir el col·leccionable en llibre, ja sigui recollint tots els fascicles editats ara o afegint nova informació que incorpori la tecnologia 3D.

Aquesta és una de les innovacions del col·leccionable, on apareixen restitucions virtuals i infogràfies mai vistes fins ara per mostrar com eren els monuments fa dos mil anys. I també fotografies actuals aèries amb drons. “La tecnologia està avançant a tota velocitat, i això es nota en la capacitat de crear productes d’extrema precisió o de fer correccions immediates”, va apuntar Arbulo. Un nou prisma, doncs, a través del qual submergir-se en el passat romà de la ciutat.

“El patrimoni és molt per Tarragona, però, de tant veure-ho, no ho hem mirat”, va reflexiona el professor. “Normalitzar l’extraordinària riquesa de la ciutat és una tendència que cal revertir amb coneixements a l’abast de tothom, amb fascicles com aquesta sèrie que acompanya el FET. Cal revaloritzar el nostre patrimoni”, va setnenciar.

En aquests moments s’esta distribuïnt el fascicle número 9, dedicat a la vil·la dels Munts i les altres grans residència d’època romana, juntament amb la revista de maig i juny.  Totes dues publicacions es poden adquirir conjuntament a la Llibreria de la Rambla, La Capona, la Llibreria Adserà i Cal Matias, al barri del Serrallo.

Un altre forma de gaudir del col·leccionable és fent-se subscriptor del Fet a Tarragona, la qual cosa permet rebre la revista a casa i gaudir d’activitats culturals i d’entrades per als espectacles dels teatres de Tarragona. Els interessats poden formalitzar la subscripció aquí.

Cinc col·lectius de joves arquitectes locals expliquen a les II Converses al Camp de Tarragona els seus projectes innovadors al territori

Els representants dels cinc col·lectius de joves arquitectes (Centre de Recerca Urbana del Camp, Espais ocults, Ear, Sopes d'all i NUA), que van protagonitzar la segona i darrera jornada de les II Converses al Camp de Tarragona.

Cinc col·lectius de joves arquitectes tarragonins (Espais ocults, NUA, Sopes d’all, Ear i el Centre de Recerca Urbana del Camp) han protagonitzat la segona i darrera jornada de les II Converses al Camp de Tarragona, celebrades al Centre de Lectura de Reus, on professionals, acadèmics, polítics i estudiants han reflexionat sobre el futur de l’urbanisme a la demarcació.

La trobada s’ha iniciat amb la presentació, per part de Francesc Roig, patró de la Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC), organitzadora de l’esdeveniment, del llibre que recull les intervencions de la primera edició de les Converses al Camp de Tarragona, celebrada l’any passat.

Francesc Roig, patró de la Fundació, durant la presentació del llibre que recull les intervencions de la primera edició de les Converses al Camp de Tarragona.

Posteriorment, els cinc col·lectius d’arquitectes locals han resumit en un vídeo el seu treball innovador al territori i han iniciat un debat amb els assistents, entre els que també hi havia representants polítics. El Centre de Recerca Urbana del Camp (CRUC) ha volgut ensenyar la visió que tenen del Camp de Tarragona els turistes estrangers, amb un recull de vídeos de youtube amb reportatges periodistics televisius i gravacions personals dels mateixos visitants, penjadades a les xarxes socials.

Espais ocults, per la seva banda, ha exemplificat en la Casa Gasull de Reus la seva tasca per donar a conèixer el patrimoni contemporani de la ciutat, mitjançant visites guiades gratuïtes a edificis com aquest, on hi col·laboren voluntaris, amb el vistiplau dels propietaris.

Arquitectes Ear ha mostrat, amb un recorregut accelerat en cotxe, els espais urbans del Camp de Tarragona que conformen la seva cara més desconeguda i oculta, com ara el Complex Petroquímic, les vies del tren, les pedreres o les explotacions agrícoles. I han defensat les intervencions urbanístiques que es podrien fer en aquestes zones per dignificar-les i apropar-les a la ciutadana.

Sopes d’all ha resumit en imatges una de les seves intervencions urbanes en espais públics de Valls en desús, amb activitats populars i lúdiques, per explicar el seu objectiu de redescobrir aquests indrets abandonats. I fomentar una nova mirada de les administracions que permeti tornar a posar-los al servei de la gent.

Per finalitzar, NUA Arquitectes ha explicat el seu projecte de construcció d’un centre de distribució d’aliments de Càritas al barri de Campclar. Un treball premiat internacionalment per la seva sostenibilitat i innovació en el disseny, els materials emprats, la construcció i l’ús social final.

Un cop acabat el debat, on les infraestructures i la reordenació territorial han tingut un paper destacat, l’alcalde de Reus, Carles Pellicer i el president de la FPMC, Joan Josep Marca, han protagonitzat la cloenda de l’edició d’enguany de les Converses al Camp de Tarragona.

Tots dos han coincidit en l’important paper d’aquest fòrum en el foment de la reflexió, l’anàlisi i la discussió sobre el futur d’aquesta “regió econòmica”, com l’ha definida Pellicer. També han garantit la seva continuïtat el 2018, en aquest cas amb Valls com a seu.

L'alcalde de Reus, Carles Pellicer, a la cloenda de les II Converses al Camp de Tarragona.
L’alcalde de Reus, Carles Pellicer, a la cloenda de les II Converses al Camp de Tarragona.

L’arquitecte nord-americà Teddy Cruz reivindica a Reus un urbanisme més social i públic per gestionar les ciutats des de baix

Teddy Cruz, durant un moment de la seva conferència a la primera jornada de les II Converses al Camp de Tarragona.

El prestigiós arquitecte nord-america Teddy Cruz, ha reivindicat avui al Centre de Lectura de Reus un urbanisme més social i d’inversió pública per gestionar les ciutats del segle XXI des de baix.

Cruz ha defensat una arquitectura compromesa amb les desigualtats creixents a tot el món i també amb la política en la conferència inaugural de la segona edició de les Converses al Camp de Tarragona, que organitza la Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC).

Partint del seu treball “de laboratori” a la frontera entre Tijuana (Mèxic) i San Diego (EEUU), dissortadament famosa pel mur que l’actual president nord-americà, Donald Trump, vol fer encara més gran, Teddy Cruz ha explicat el seu projecte “local i alhora global” per convertir “els conflictes urbans en instruments creatius de repensament de les ciutats”. Segons l’arquitecte, “el futur de l’urbanisme depèn menys dels edificis i més de la reconfiguració de les relacions socials”.

El conferenciant ha reivindicat la figura del “ciutadà transfronterer”, amb “interesos comuns i valors compartits” amb les comunitats veïnes. Fent servir també com a exemple els projectes municipals engegats els darrers anys a Bogotà i Medellín (Colòmbia), l’arquitecte ha parlat de l’espai públic com un “instrument per a incrementar la capacitat política d’una ciutat”.

I ha defensat una “arquitectua que sorgeix des d’abaix i amb els immigrants com actors destacats, treballant conjuntament amb les administracions”. “Anem cap a un urbanisme públic i dels barris”, ha afirmat davant les autoritats i el públic que omplia la sala.

Cruz ha estat presentat pel director de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de la Universitat Rovira i Virgili (URV), Pau de Solà-Morales, que ha reconegut que als urbanistes els hi calen “noves idees per solucionar els problemes actuals de les ciutats”.

L’acte l’ha iniciat el president de la FPMC, Joan Josep Marca, que ha recordat que les Converses al Camp de Tarragona van nèixer l’any passat per recollir el testimoni de les Converses de Salou, celebrades entre els anys 1964 i 1970, amb la voluntat de fomentar el diàleg, el debat i la participació sobre temes d’interès al Camp de Tarragona.

A la trobada han participat també el rector de la URV, Josep Anton Ferré, el president de la demarcació a Tarragona del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya (COAC), Joan Tous (aquestes dues institucions col·laboren amb l’edició d’enguany), el delegat del Govern de la Generalitat a Tarragona, Òscar Peris, i la consellera de Cultura de l’Ajuntament de Reus, Montserrat Caelles.

A la segona jornada quatre col·lectius de joves arquitectes i urbanistes del territori (Espais ocults, NUA Arquitectes, Sopes d’all, Arquitectes Ear i Centre de Recerca Urbana del Camp) oferiran, des de la seva experiència, una diagnosi sobre el present i el futur de l’urbanisme al Camp de Tarragona.

La taula presidencial de la inauguració de les jornades. D'esquerra a dreta apareixen el rector de la URV, Joan Anton Ferré, el delegat del Govern de la Generalitat a Tarragona, Òscar Peris, el president de la FPMC, Joan Josep Marca, la consellera de Cultura de l'Ajuntament de Reus, Montserrat Caelles, i el president de la demarcació del COAC a Tarragona, Joan Tous.
La taula presidencial de la inauguració de les jornades. D’esquerra a dreta apareixen el rector de la URV, Josep Anton Ferré, el delegat del Govern de la Generalitat a Tarragona, Òscar Peris, el president de la FPMC, Joan Josep Marca, la consellera de Cultura de l’Ajuntament de Reus, Montserrat Caelles, i el president de la demarcació del COAC a Tarragona, Joan Tous.

Presentació de les II Converses al Camp de Tarragona

D'esquerra a dreta, Pau de Solà-Morales, director de l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de la URV, Xavier Filella, president del Cercle de Lectura de Reus, Joan Josep Marca, president de la Fundació Privada Mútua Catalana, i Joan Tous, president de la demarcació de Tarragona del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya, durant la roda de premsa de presentació de les II Converses al Camp de Tarragona.

Per segon any consecutiu, la Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC) organitza el fòrum de debat Converses al Camp de Tarragona que, en aquest 2017, es celebrarà els dies 22 i 23 de maig al Centre de Lectura Reus amb la voluntat de reflexionar sobre el futur de les ciutats.

Convertides en el darrer segle en un pol d’atracció de persones, recursos econòmics i coneixement, la forma i les característiques de les ciutats actuals ja no responen a les necessitats i dinàmiques d’una societat globalitzada i amb transformacions constants. I l’urbanisme malda per adaptar-se a les noves problemàtiques.

De tot això es parlarà a les II Converses al Camp de Tarragona, dividides en dues jornades d’actes oberts al públic, amb la col·laboració de l‘Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de la Universitat Rovira i Virgili (URV) i la demarcació a Tarragona del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya (COAC).

El principal convidat  és Teddy Cruz, un reconegut arquitecte i urbanista resident als Estats Units que estudia els conflictes urbans i la informalitat, buscant un punt d’intervenció per modificar les polítiques públiques i les infraestructures. Juntament amb Fonna Forman, doctora en ciències polítiques, dirigeix l’estudi de la zona transfronterera entre San Diego i Tijuana a la Universitat de Califòrnia, un projecte que analitza els barris com a lloc de producció cultural des d’on repensar la política urbana, l’habitatge assequible i l’espai públic.

Cruz fará la conferència inaugural, el 22 de maig a les 18.00 hores, on oferirà la seva visió de la ciutat del segle XXI. Al matí, i amb Fonna Forman, participarà a una sessió amb alumnes de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de la URV.

A la segona jornada, el 23 de maig, quatre col·lectius de joves arquitectes i urbanistes del territori (Espais ocults, NUA Arquitectes, Sopes d’all, Arquitectes Ear i Centre de Recerca Urbana del Camp) oferiran, des de la seva experiència, una diagnosi sobre el present i el futur al Camp de Tarragona

L’edició d’enguany s’ha presentat avui en roda de premsa al Centre de Lectura de Reus. El president d’aquesta entitat, Xavier Filella, ha destacat els vincles de col·laboració amb la Fundació Privada Mútua Catalana per impulsar conjuntament activitats al territori i ha emmarcat la celebració del fòrum de debat a la ciutat per la seva condició, enguany, de capital de la cultura a Catalunya.

El president de la FPMC, Joan Josep Marca, ha recordat que les Converses al Camp de Tarragona van nèixer l’any passat per recollir el testimoni de les Converses de Salou, celebrades entre els anys 1964 i 1970 sota el lideratge d’un reusenc, l’economista Romà Perpinyà i Grau. “El nostre objectiu actual, com també ho va ser en el cas dels precursos, és crear opinió i coneixement sobre el model específic que representa l’àrea metropolitana de Tarragona. I, alhora, unir forces per desenvolupar-ho i generar creixement i benestar social”, ha dit Marca.

El director de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de la URV, Pau de Solà-Morales, ha parlat dels profunds canvis que estan visquent les ciutats arreu del món (i també a casa nostra) i de les dificultats dels urbanistes i els polítics per gestionar-los. “S’estan generat noves formes de convivència i cultura que superen qualsevol planejament previ. I ens cal analitzar-les per repensar les ciutats”, ha explicat.

Per la seva banda, el president de la demarcació a Tarragona del Col·legi d’Arquitectes de Tarragona, Joan Tous, ha destacat la “col·laboració i la bona entesa entre diferents institucions” que ha permès organitzar aquest fòrum i “treballar en direccions comunes sobre el coneixement i la cultura”. “El planejament i la política han fet tard en la configuració de les noves ciutats i en les diferents formes actuals d’ocupació de l’espai públic”, ha denunciat, en referència a un dels temes centrals de debat d’aquesta edició de les Converses al Camp de Tarragona.

A la roda de premsa s’ha explicat que hi haurà una fila zero d’arquitectes de renom a la demarcació per generar un debat intergeneracional sobre el futur del Camp de Tarragona des del punt de vista urbanístic i arquitectònic.

L’arquitecte nord-americà Teddy Cruz analitzarà a les II Converses al Camp de Tarragona el paper de la ciutat al segle XXI

Imatge recent de l'arquitecte i urbanista Teddy Cruz.

Per segon any consecutiu, la Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC) organitza el fòrum de debat Converses al Camp de Tarragona que, en aquest 2017, es celebrarà els dies 22 i 23 de maig a Reus amb la voluntat de reflexionar sobre el futur de les ciutats.

Convertides en el darrer segle en un pol d’atracció de persones, recursos econòmics i coneixement, la forma i les característiques de les ciutats actuals ja no responen a les necessitats i dinàmiques d’una població creixent, i l’urbanisme malda per adaptar-se a les noves problemàtiques.

De tot això es parlarà a la segona edició de les Converses al Camp de Tarragona, dividides en dues jornades d’actes oberts al públic que es celebraran al Centre de Lectura de Reus, amb la col·laboració de l‘Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de la Universitat Rovira i Virgili (URV) i la delegació a Tarragona del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya (COAC).

Cruz obrirà obrirà les II Converses al Camp de Tarragona amb una conferència per abordar com hauria de ser la ciutat del segle XXI. Al matí del mateix dia, i amb Fonna Forman, participarà en una sessió especial amb alumnes de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de la URV.

A la segona jornada, el dia 23 de maig, participaran arquitectes i urbanistes del sud de Catalunya que, a nivell col·lectiu o individual, exposaran projectes i intervencions, i debatran sobre experiències innovadores i tendències actuals.

Logotip de les Converses al Camp de Tarragona.

Promoció de concerts musicals per a tots els públics

D'esquerra a dreta, Ramon Marrugat, patró de la Fundació, Josep Maria Rota, president de Joventuts Musicals de Tarragona, i Joan Josep Marca, president de la FPMC, durant l'acte de signatura del conveni de col·laboració per al 2017.

Joventuts Musicals de Tarragona s’ha convertit actualment,  després d’anys d’un progressiu creixement, en l’associació capdavantera en la promoció de concerts a la ciutat, amb una programació regular dividida en tres temporades (hivern, primavera i tardor),  i estrets vincles de col·laboració amb l’Ajuntament i altres entitats locals.

Creada el 1962 i adherida a la Federació de Joventuts Musicals de Catalunya -un col·lectiu que, a nivell internacional, ha estat declarat per l’ONU el moviment musical sense ànim de lucre més important del món-  l’ens presidit per Josep Maria Rota compta amb més de 300 socis que gaudeixen, per un preu  d’abonat molt assequible, d’actuacions de primer nivell.

Conscient de la importància d’aquesta tasca per a la promoció de la música i la cultura a Tarragona, la Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC) ha renovat enguany, un cop més, el seu conveni de col·laboració amb l’associació, pressupostat en 2.000 euros.

La programació regular de concerts de Joventuts Musicals es distribueix entre el Metropol i el Teatre Tarragona. En el primer cas s’aposta per la música de cambra (els dimarts), i en el segon pels concerts simfònics de gran format (els caps de setmana). En aquest 2017 s’ha potenciat el segon apartat gràcies al protagonisme de l’Orquesta Càmara Musicae (OCM), el col·lectiu de músics professionals més important de Tarragona, dirigit per Tomàs Grau.

L’entitat té també com a prioritat formar i promoure intèrprets locals, en especial els més joves, i associacions musicals del territori. Dins d’aquesta filosofia s’emmarca la col·laboració amb la Jove Orquestra Intercomarcal de Tarragona i la de la Universitat Rovira i Virgili, per programar concerts durant tot l’any.

Enguany, a més, s’hi ha afegit com a novetat l’encàrrec rebut de la Conselleria municipal de Cultura per organitzar un cicle de cinc actuacions de música sacra a escenaris com la Catedral  i l’Església de Sant Agustí, entre d’altres.

Es tracta, doncs, d’un ampli repertori de propostes musicals per a tots els públics, al qual la FPMC dona suport de forma decidida, complint el seu objectiu prioritari de promoure la cultura tarragonina a tots els nivells.

Educant amb Jujol des de les biblioteques

D'esquerra a dreta, Ramon Marrugat, patró de la Fundació, Pere Virgili, president del Consell Comarcal del Tarragonès, i Joan Josep Marca, president de la FPMC, durant l'acte de signatura del conveni de col·laboració.

La Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC) s’ha implicat, un any més,  en un dels projectes educatius més interessants que es fan a la demarcació, el programa de contes per a escolars a les biblioteques i punts de lectura que organitza el Consell Comarcal del Tarragonès,

Gràcies a un conveni de col·laboració signat recentment, la Fundació patrocina el cicle de primavera, amb una aportació de 2.000 euros, i la participació dels municipis de Torredembarra, Roda de Berà, Perafort, la Nou de Gaià, Creixell, Altafulla, els Pallaresos, Salomó, la Riera de Gaià, Constantí, el Morell i la Canonja.

L’objectiu és fomentar el coneixement des de les biblioteques de la comarca, amb una atenció especial als infants. I fer-ho no només des de la lectura dels llibres, sinó també amb xerrades, exposicions i, com en aquest cas, amb els contes.

Enguany es commemora el centenari del coronament del campanar de Creixell, obra de l’arquitecte tarragoní Josep Maria Jujol i, per aquest motiu, el Consell Comarcal dedica el cicle a la figura d’un dels principals exponents del modernisme.

Hi participen tres contacontes (l’Imma, l’Eugènia i l’Agus) amb una àmplia experiència i trajectòria en explicar històries, tant a grans com a petits, vinculant el món de les biblioteques amb el de l’educació i el de les arts escèniques.  Tots tres, des de la seva perspectiva i amb la seva manera personal d’explicar contes, aproparan als nens a l’estil particular de treballar de Jujol i al seu univers creatiu i simbòlic.

Sota el títol genèric de Jujolant, els contacontes visitaran biblioteques i punts de lectura del Tarragonès fins al proper juny, en una experiència didàctica i, alhora lúdica, que, de ben segur, gaudiran molt tots els escolars participants.