Homenatge a l’escriptora Olga Xirinacs a l’acte anual de la Fundació Privada Mútua Catalana

Imatge actual d'Olga Xirinacs, mirant al mar des del seu pis de la Rambla Nova.

L’escriptora tarragonina Olga Xirinacs serà la protagonista de la gala anual de la Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC), que es celebrarà el proper dos de març al Centre Tarraconense El Seminari.

Xirinacs serà reconeguda i homenatjada per la seva dilatada trajectòria en el món de les lletres i el seu activisme cultural a la ciutat. Alhora, es presentarà una ruta literària basada en els seus llibres, anomenada La Tarragona oculta.

L’escriptora local, que el proper 11 de maig farà 81 anys, és l’autora de més de seixanta obres en prosa (novel·les i assaigos) i poesia i més de tres-cents contes per a nens i adults.

El 1984 va guanyar el Premi Sant Jordi, un dels més importants del país, i també ha rebut el Josep Pla, el Ramon Llull, el Premi Crítica Serra d’Or,  el Sant Joan i la Creu de Sant Jordi, entre d’altres distincions.

Durant l’acte, que viurà la seva quarta edició, es farà un reconeixement al món associatiu i cultural del Camp de Tarragona,  representat en les 56 entitats i institucions que van signar convenis de col·laboració amb la Fundació durant l’any 2016, sota un pressupost total de més de 300.000 euros en ajudes econòmiques concedides.

A més, es lliuraran els premis del 1er Concurs de Pintura organitzat l’any passat per la FPMC. L’acte començarà a les 19.00 hores a l’Espai Muralles i inclourà l’actuació d’un quintet de jazz amb la cantant Susana Sheiman.

Presentació dels treballs de conservació i restauració de les pintures de les portes de l’orgue de la Catedral de Tarragona

D'esquerra a dreta, el canonge de patrimoni de la Catedral de Tarragona, Antonio P. Martínez Subías, el degà-president del Capítol de la Catedral, Joaquim Fortuny, el director dels Serveis Territorials de Cultura de la Generalitat, Jordi Agràs, la directora del Centre de Restauració de Béns Mobles de la Generalitat, Maria Àngels Solé i el president de la Fundació, Joan Josep Marca, durant l'acte de presentació del passat 20 de febrer.

La Catedral de Tarragona va acollir el passat 20 de febrer l’acte públic de presentació dels treballs de conservació i restauració de  les pintures monumentals de les portes de l’orgue. Un projecte que compta amb el finançament de la Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC).

L’orgue renaixentista de la Catedral és una peça original del segle XVI, restaurada per darrer cop el 2013. L’instrument és un dels pocs de Catalunya, d’aquesta època històrica, que conserva la pintura de les portes, un conjunt excepcional declarat bé cultural d’interès nacional (BCIN).

Es tracta de dos batents amb quatre teles monumentals (sarges) de set metres d’alçada i 4,65 metres d’amplada cadascuna, pintades a l’oli per l’artista italià Pietro Paolo de Montalbergo a la segona meitat del segle XVI.

Durant la darrera operació de conservació de l’orgue, les pintures es van despenjar del seu lloc habitual i han estat emmagatzenades amb un reforç estructural provisional mentre es concretava el finançament de la seva restauració. El projecte té un alt cost econòmic per la dificultat dels treballs i el mal estat de les teles, i s’ha pressupostat en 100.000 euros per batent.

En el cas de la FPMC, aquest acord es concreta en una primera subvenció de 30.000 euros per recuperar el batent dret, que serà per on començaran els treballs, aquest mateix any.

L’acte de presentació va comptar amb la presència del president de la Fundació, Joan Josep Marca, que va destacar que la Catedral “és un simbol de la ciutat i la seva llarga història, que representa a tots els tarragonins”.

També hi van participar el director dels Serveis Territorials de Cultura de la Generalitat a Tarragona, Jordi Agràs, la directora del Centre de Restauració de Béns Mobles de la Generalitat, Maria Àngels Solé, el degà-president del Capítol de la Catedral, Joaquim Fortuny i els tècnics responsables de la restauració, David Silvestre i Maite Toneu.

Detall de l'estat actual d'una de les pintures que s'han de restaurar.
Detall de l’estat actual d’una de les pintures que s’han de restaurar.

Impuls a un projecte de la URV per mostrar panoràmiques virtuals en 3D del Patrimoni Mundial de Tàrraco

El catedràtic de la URV, Joaquín Ruiz de Arbulo (esquerra) i el president de la Fundació, Joan Josep Marca, a la plaça del Fòrum, un dels espais escollits per iniciar el projecte.

La Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC) i la Universitat Rovira i Virgili (URV) han signat un conveni específic de col·laboració per crear un web que ofereixi panoràmiques virtuals de diferents monuments de la Tàrraco romana, distingits per la Unesco com a Patrimoni Mundial.

L’acord forma part del conveni marc que totes dues institucions van signar l’any 2011 i que s’ha anat renovant fins a l’actualitat per impulsar activitats a la ciutat relacionades amb la formació, la recerca i la difusió.

En aquest cas concret, la Fundació aporta 30.000 euros per impulsar aquest nou portal digital on els visitants podran veure, des de diferents perspectives, l’aspecte que tenien en època romana els principals edificis públics de la ciutat. Els monuments escollits per iniciar el projecte són el Fòrum Provincial, el Circ, l’Amfiteatre, la Torre dels Escipions i l’Arc de Berà. Tots ells tenen el distintiu de Patrimoni Mundial.

Les panoràmiques virtuals en 3D oferiran una nova visió de Tàrraco, resultat d’anys d’investigació de l’equip de professors i arqueòlegs dirigits pels catedràtics de la URV Joaquín Ruiz de Arbulo i Ricardo Mar. Aquest fet concedeix al projecte el màxim rigor històric i acadèmic.

Aquest acord amb la URV s’afegeix al signat el passat setembre de 2016 per destinar 16.000 euros a l’Aula de Teatre i l’Orquestra de la universitat i a diferents activitats realitzades per l’Institut Català d’Arqueologia Clàssica (ICAC); el Grup de Recerca Ideologies i Societat en la Catalunya Contemporània (ISOCAC); el Centre d’Estudis sobre Conflictes Socials (CECOS) i la xarxa internacional per a la investigació en Economia, INFER.