Finançament per a la restauració de les sarges de l’orgue de la Catedral de Tarragona

El president del Capítol de la Catedral, Joaquim Fortuny, i el president de la Fundació, Joan Josep Marca -al centre de la imatge- saludant-se després de la signatura del conveni.

Un dels tresors destacats de la Catedral de Tarragona és el seu  orgue renaixentista, original de la segona meitat del segle XVI, i  restaurat per darrer cop el 2013.

Aquesta darrera reforma es va fer a uns tallers artesanals d’Holanda i va donar com a resultat un instrument de gran qualitat tècnica, amb 2712 tubs i 53 registres, que, de mica en mica, s’està convertint en un dels referents musicals i culturals de la ciutat, amb una programació regular de concerts vinculada.

El pla de renovació de l’orgue va deixar pendent la restauració de les sarges (teixit fet amb lligat de curs quadrat de tres o més fils i passades amb les evolucions dels punts d’encreuament disposades obliquament), situades al costat de l’instrument monumental.

En el cas de la Catedral de Tarragona es tracta d’unes sarges de doble batent que incorporen uns olis pintats sobre teles, originals de la segona meitat del segle XVI, obra de Pietro Paolo de Montalbergo (amb  la col·laboració, no confirmada, de l’artista català Pere Serafí). Les obres reprodueixen passatges evangèlics d’estil reinaxentista.

Es tracta, doncs, d’un conjunt pictòric de gran valor i amb un alt cost de restauració. Per aquesta motiu, la Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC) ha signat un conveni de col·laboració amb el Capítol de la Catedral per donar suport a la recuperació del batent dret de le sarges.

El conveni forma part del pressupost del 2016 i suposa una injecció econòmica de 30.000 euros, que dona continuïtat a l’acord signat amb el Capítol per al 2015 i s’afegeix al marc de col·laboració general de la Fundació amb l’Arquebisbat de Tarragona.