Suport a la museïtzació de la Sala de l’Exedra del Temple d’August, al Claustre de la Catedral

Les autoritats assistents a l'acte d'inauguració, amb el president de la Fundació, Joan Josep Marca, el primer per la dreta. (Fotografia: ICAC).

El passat 1 de desembre es va inaugurar la Sala de l’Exedra del Museu Diocesà, al Claustre de la Catedral de Tarragona, un projecte d’intervenció i recerca arqueològica  de les restes del recinte i el Temple d’August d’època romana, on la Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC) ha participat de forma destacada.

La Fundació ha finançat, amb una aportació de 3.000 euros, els treballs de museïtzació d’aquest espai, que permeten, per primer cop, integrar patrimoni de Tàrraco dins la visita a la Catedral.

Aquesta ajuda econòmica forma part del conveni de col·laboració signat aquest 2016 per la Fundació i l’Arquebisbat de Tarragona, pressupostat globalment en 8.000 euros.

El projecte de recuperació i museïtzació de les exedres (absis amb columnes d’una gran sala) del recinte sagrat del Temple d’August, unes de les poques conservades de la Hispània romana, parteix de la seva documentació, fa un any, dins les intervencions arqueològiques a les antigues dependències canonicals (Museu Diocesà), a l’angle nord-occidental del Claustre de la Catedral. Aquest nou espai de visita amplia l’oferta del museu que, a partir d’ara, obre permanentment les portes del recinte.

L’execució dels treballs ha estat possible gràcies a la direcció dels equips de recerca arqueològica del Museu Bíblic Tarraconense  i de l’Institut Català d’Arqueologia Clàssica (ICAC). També s’ha comptat amb la col·laboració dels Serveis Territorials de Cultura de la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Tarragona, el Capítol Catedralici i l’Arquebisbat de Tarragona.

A l’acte d’inauguració van participar representants de totes aquestes institucions. En el cas de la Fundació, hi va prendre part el seu president, Joan Josep Marca.

Els tècnics responsables del projecte van destacar el valor patrimonial i històric de l’espai recuperat, considerat “un tresor obert a la ciutadania”.  També van indicar que la visita d’aquest recinte, afegida a la de la Catedral, permet fer un recorregut, “en pocs metres quadrats”, que va “des del segle I dC fins el segle XX”, mostrant la “implicació dins una mateixa realitat de la romanitat i la cristiandat”.

Vista de la Sala de l'Exedra oberta al públic. (Fotografia: ICAC).
Vista de la Sala de l’Exedra oberta al públic. (Fotografia: ICAC).