Suport a la recerca, la formació acadèmica i la difusió de coneixement des de la URV

El president de la Fundació, Joan Josep Marca (esquerra), i el rector de la URV, Josep Anton Ferré, durant l'acte de signatura de la renovació del conveni de col·laboració per al 2016. (Fotografia: URV).

El suport de la Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC) a la promoció de la cultura al Camp de Tarragona s’estructura en convenis bilaterals amb associacions i entitats i també en acords amb institucions de referència,  com ara l’Ajuntament de Tarragona, el Consell Comarcal del Tarragonès, l’Arquebisbat de Tarragona i la Universitat Rovira i Virgili (URV).

Aquesta setmana s’ha signat la renovació del conveni amb aquest darrer ens, pal de paller de la recerca, el coneixement  i l’educació de qualitat al territori. I també de l’intercanvi acadèmic amb la resta del món.

L’acte va comptar amb la presència del rector de la URV, Josep Anton Ferré, i el president de la FPMC, Joan Josep Marca, que van destacar i valorar l’acord marc de col·laboració existent entre les dues parts des del 2011.

La subvenció d’enguany està pressupostada en 16.000 euros, amb destinació finalista per a activitats relacionades amb la formació, la recerca i la difusió.

En concret, es beneficiaran d’aquest ajut l’Aula de Teatre i l’Orquestra de la URV i també diferents activitats realitzades per l’Institut Català d’Arqueologia Clàssica (ICAC), adscrit a la Universitat Rovira i Virgili.

Un altre receptor serà  el Grup de Recerca Ideologies i Societat en la Catalunya Contemporània (ISOCAC), i també es finançaran dos congressos acadèmics: la trobada internacional que s’organitzarà per commemorar el 80è aniversari de l’inici de la Guerra Civil, organitzat pel Centre d’Estudis sobre Conflictes Socials (CECOS) (8-12 de novembre)  i la reunió d’INFER, la xarxa internacional per a la investigació en Economia, que ja va tenir lloc els dies 9 i 10 de juny, a Reus.

Importants troballes a les excavacions al Circ romà de Tàrraco finançades per la Fundació

Els treballs d’excavació de noves zones de la graderia del Circ romà de Tàrraco, finançats per la Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC), han descobert aquest estiu importants troballes, que evidencien l’encert i la dimensió del projecte.

El jaciment està ubicat al carrer dels Ferrers, al costat de la part de la graderia que ja es pot veure a la plaça dels Sedassos. Els nous treballs van començar el passat juliol i, de moment, s’ha documentat la continuació, en sentit oest, de les diferents fileres de la graderia septentrional del Circ romà.

També s’ha descobert una part de la potent plataforma que formaria part del sistema de voltes de fonamentació sobre la qual es recolzaria la citada graderia septentrional i el seu podi.

Les prospeccions han permès identificar, a més, una ocupació medieval amb estructures molt importants (en fase d’estudi) i una magnífica escala monumental de cronologia moderna que fou construïda per facilitar l’accés a un jardí privat, que cal relacionar amb un dels palaus del carrer dels Cavallers, al qual s’hi arribava des de l’actual carrer dels Ferrers.

Aquest treballs s’emmarquen en el conveni de col·laboració signat l’any passat per la Fundació i l’Ajuntament de Tarragona. La FPMC contribueix a les despeses de prospecció i recuperació arqueològica amb una aportació de 110.000 €, seguint el Pla Director del Circ, que té com a objectiu museïtzar i fer visitable tot el conjunt monumental que es recuperi.

La regidora de Patrimoni, Begoña Floria, i Antoni Pujol, patró de la Fundació, al jaciment arqueològic.
La regidora de Patrimoni, Begoña Floría, i Antoni Pujol, patró de la Fundació, a l’espai que s’està recuperant. (Fotografia: Mauri).

El Concurs de Pintura de la FPMC supera ja el mig centenar d’inscrits

El concurs estatal de pintura que organitza enguany, per primer cop, la Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC) ha superat ja el mig centenar d’inscrits.

El certamen té com a principal finalitat  fomentar la creació i la recerca en aquest camp cultural i artístic i clourà amb una exposició oberta al públic de totes les obres presentades. La mostra es farà del 3 al 13 de novembre al Refugi número 1 del Port de Tarragona i servirà també per donar a conèixer els noms dels guanyadors.

El concurs té una dotació econòmica en guardons de 3.800 euros (1.800 euros per al vencedor i dos accèssits de 1.200 euros i 800 euros, respectivament).

El principal responsable tècnic de l’organització és el reconegut artista tarragoní Pere Joan Salas, que destaca la bona acollida que ha tingut aquesta iniciativa. “Hem rebut moltes trucades i consultes per demanar informació, fins el punt de superar les nostres previsions inicials”, afirma.

Salas recorda les dificultats lògiques, pel que fa al coneixement i la promoció, d’organitzar la primera edició de qualsevol concurs artístic. Un fet que, en el cas d’aquest certamen, no s’està notant gaire. “Estem molt animats i il·lusionats davant la reacció rebuda i la inscripció de participants”, assegura l’artista local.

Les obres participants s’han de presentar del 3 al 16 d’octubre, tot i que ja fa uns mesos que és obert el període d’inscripció, omplint el formulari que es pot trobar aquí.

La temàtica i la tècnica del concurs és lliure i els treballs han de ser originals, signats i inèdits, és a dir, que no hagin estat ni exposats ni premiats en cap altre concurs o mostra.

El jurat estarà format per membres de la FPMC, crítics d’art, i representants de les entitats col·laboradores del certamen: el Port de Tarragona, l’Ajuntament de Tarragona, la Diputació de Tarragona, la Universitat Rovira i Virgili (URV) i la Generalitat de Catalunya.

Els premis es lliuraran durant la gala anual que celebra la Fundació. Les bases del concurs es poden consultar aquí:

Per a més informació es pot trucar al telèfon 610-920-650 (Pere Joan Salas).