Donant suport al món casteller

D'esquerra a dreta, Ramon Marrugat, patró de la Fundació, Jacob Rovira, vicepresident de la Colla de Castellers Xiquets de Tarragona, i Joan Josep Marca, president de la FPMC, durant l'acte de signatura del conveni de col·laboració.

Tarragona és la capital del món casteller no només per les seves quatre colles i per organitzar cada dos anys el Concurs de Castells, sinó també per la seva llarga tradició històrica i la condició de bressol d’aquesta activitat referent de la cultura i la identitat catalana.

Hi ha un consens generalitzat entre tots els estudiosos del món casteller que l’antecedent més directe cal buscar-lo en els balls de valencians que actuaven a molts pobles del Camp de Tarragona i el Penedès la segona meitat del segle XVIII.

A partir dels anys 60 del segle XIX desapareixen les referències als balls de valencians tarragonins i els protagonistes de les festes són les colles dels Xiquets de Valls, la Vella i la Nova, ajudats pels afeccionats –o castellers- tarragonins.

L’ any 1885 estan documentades les primeres actuacions dels Xiquets de Tarragona de forma clarament diferenciada de les colles de Xiquets de Valls.  A partir del 1898, però, desapareixen les referències escrites de les seves actuacions, fins que el 1926 un grup d’aficionats locals funden els nous Xiquets de Tarragona, considerats els predecesors directes de l’actual Colla de Castellers Xiquets de Tarragona.

Enguany es celebra, doncs, el 90è aniversari de la creació d’aquesta formació i la Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC) s’hi afegit als actes de commemoració.

La Fundació ha signat un conveni de col·laboració amb els Xiquets per donar suport, amb un ajut de 2.000 euros, a les jornades culturals que s’organitzaran dins el programa de celebració.

I en especial, al debat per parlar de la historia de la colla i de la seva fundació, que es farà el proper dos de setembre al Museu d’Art Modern de Tarragona, tot just enfront de la seu social de la colla, al carrer de Santa Anna. Un acte on participarà una representació dels Nens dels Vendrell, que també es van crear el 1926.

Amb aquest conveni, la FPMC inclou el món casteller en el seu àmbit de patrocini i mecenatge cultural al Camp de Tarragona, ampliant així el radi d’acció i suport a les entitats, associacions i institucions de la demarcació.

Promoció de concerts de música simfònica i de cambra a la ciutat

El president de Joventuts Musicals de Tarragona, Josep Maria Rota i Aleu (esquerra),  i el president de la Fundació, Joan Josep Marca, a l'acte de signatura del conveni de col·laboració entre les dues entitats.

La Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC) ha renovat enguany el conveni de col·laboració amb les  Joventuts Musicals de Tarragona, una de les principals entitats locals en la promoció de concerts a la ciutat.

L’associació, creada el 1962 i adherida a la Federació de Joventuts Musicals de Catalunya -un col·lectiu que, a nivell internacional, ha estat declarat per l’ONU “el moviment musical sense ànim de lucre més important de tot el món“- organitza prop de trenta espectacles a l’any, dividits en tres temporades (hivern, primavera i tardor).

En conjunt, ofereix una programació regular, en col·laboració amb l’Ajuntament i, per aquest motiu, té més de 300 socis (és la segona amb més abonats de Catalunya), que gaudeixen dels concerts que es fan al Teatre Tarragona i al Metropol. En el primer cas s’aposta per la música simfònica de gran format (els caps de setmana) i en el segon, els dimarts, per la música de cambra.

El conveni del 2016, pressupostat en 2.000 euros, serveix també per impulsar noves iniciatives com la celebració a la ciutat de set concerts de l’Orquesta Càmara Musicae (OCM), el col·lectiu de músics professionals més important de Tarragona.

Un altre repte d’aquest any ha estat  l’organització d’espectacles de dixie, dins el festival internacional anual que es fa a la ciutat, un concert de joves intèrprets i un altre, al juny, amb l’Àgora Brass Ensemble, una banda formada per professors de música de tota la demarcació

L’entitat té també com a prioritat promoure intèrprets, en especial els més joves, i associacions musicals del territori. Amb aquesta filosofia, col·labora també amb Camerata XXI, la Jove Orquestra Intercomarcal de Tarragona i la de la Universitat Rovira i Virgili.

Col·laborant amb la creació poètica d’autors locals

D'esquerra a dreta, Ramon Marrugat, patró de la Fundació, Fermí Roig, president del col·lectiu La Gent del Llamp, i Joan Josep Marca, president de la FPMC, durant l'acte de signatura del  conveni de  col·laboració.

La Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC) ha renovat de nou el conveni de col·laboració amb el col·lectiu tarragoní La Gent del Llamp, especialitzat des de fa dècades en l’edició i publicació d’obres literàries d’autors locals.

L’entitat, a on hi participen diferents escriptors de la ciutat, és una de les més longeves de Catalunya dins el seu camp. Des de 1982 publiquen amb continuïtat una col·lecció de llibres que ha donat a conèixer molts nous escriptors com Adam Manyé, Aleix Cort, Gabriel Guasch i Adrià Targa. Alhora han difós també  l’obra de clàssics com Hölderlin, Goethe, Sheridan, Maupassant, Wilde, Beckett, Weiss o Turrini.

L’objectiu principal del conveni del 2016,  pressupostat en 3.000 euros, és donar suport a l’edició del darrer llibre de poesia de Lurdes Malgrat, reconeguda escriptora tarragonina i directora de l’Escola de Lletres.

L’obra es titula Senyals a la costa (Cossetània Edicions) i evoca la contraposició dels mites i la descripció científica de la realitat,  dues cares de la mateixa moneda que, combinades, donan pas a un univers viu, vital i en moviment continu en la concreció figurativa i conceptual de la poètica.

Un univers que habita l’ésser humà experimentant-lo, investigant-lo, patint-lo, descobrint-lo, donant-li forma. Un univers, en paraules de l’autora, que convida al viatge a través del temps i de l’espai, de la reflexió externa i la interna, de l’evocació profunda i sentida del jo poètic que completa la metàfora i que evidencia que la poesia conté una mirada polièdrica sobre l’experiència més essencialment humana.

La col·lecció La Gent del Llamp ha publicat obra literària de 74 autors, 12 traductors i obra gràfica (bàsicament portades, però també il·lustracions interiors i gravats) d’altres 24 artistes.

El col·lectiu se sosté gràcies a un nucli de subscriptors i la col·laboració d’algunes institucions. Actualment, el Consell Comarcal del Tarragonès, la Diputació de Tarragona i, en el cas del nou llibre de Lurdes Malgrat, la Fundació Privada Mútua Catalana.