Celebrant els trenta anys de l’Estudi de Música

L’Estudi de Música de Tarragona és una entitat fundada l’any 1985 amb l’objectiu de fomentar i promoure l’aprenentatge musical en totes les edats i nivells.

Per les seves aules, ubicades inicialment al carrer Reding i, des del curs 1997-1998, al Passatge Cobos, hi passen alumnes amb intencions musicals molt diverses. Des dels mes petits, amb el programa bresol per a nens de 0 a 3 anys, fins a la gent gran amb el programa d’aficionat per als que volen fer realitat el somni de tocar un instrument.

També hi ha estudiants que volen aprendre coses noves, els que els hi agrada la música clàssica i/o la moderna, i els que es preparen per ser professionals en aquest art.

El passat 12 de juliol, l’Estudi de Música va celebrar els seus primers trenta anys de vida amb amb l’estrena, al Teatre Tarragona, d’un espectacle de producció pròpia on va recuperar el mite de Carmen, el de l’amor lliure del domini masculí, adaptant en clau contemporània la universal òpera de Bizet.

El muntatge, amb format de teatre musical i el títol de Karmen, va ser tot un èxit, sota la direcció escènica del tarragoní Marc Chornet i la  musical de Jordi Martí, amb arranjaments musicals i partitures cedides per Octavi Ruiz i La Lira Ampostina.

També va destacar la participació damunt de l’escenari de 130 intèrprets provinents de l’escola i l’orquestra de l’Estudi de Música, l’Aula d’Arts Escèniques de l’IES Pons d’Icart, la Banda Unió Musical de Masdenverge, el Cor Cantabambolines i membres de les orquestres Häendel i Corelli del Conservatori de Vila-seca.

Per arrodonir el caràcter extraordinari d’aquesta obra, els solistes van ser exalumnes i col·laboradors habituals de l’escola, com ara Neus Pàmies, Albert Mora, Jordi Llordella i Neus Roig.

La Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC), que ja va col·laborar el 2014 amb l’Estudi de Música per organitzar la cantata infantil Amics de Pedra, va donar suport a aquest espectacle especial i al trentè aniversari de l’entitat local, amb un conveni de col·laboració pressupostat en 3.000 euros.

Una nova mostra del compromís de la Fundació amb la formació cultural i musical dels ciutadans de la demarcació, com a eix fonamental per a la cohesió social i el progrès.

Impulsant la creació literària en català

D'esquerra a dreta, Ramon Marrugat, patró de la Fundació, Lurdes Malgrat, directora de l'Escola de Lletres, i Joan Josep Marca, president de la FPMC, a l'acte de signatura de la renovació del conveni.

La Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC) ha renovat enguany el conveni de col·laboració amb l’Escola de Lletres de Tarragona, una entitat cabdal en la promoció de la llengua i la cultura catalana a la ciutat.

L’associació local, amb seu a la Casa de les Lletres, ofereix des de fa anys una programació estable d’activitats dirigides a la formació en l’àmbit de la literatura.

Aquesta objectiu es concreta en tallers d’escriptura creativa per a joves i adults, de contes infantils, d’iniciació a la narrativa i monogràfics gratüits de traducció literària, cinema i literatura i noves tecnologies, a més d’actes de lectura pública.

El conveni del 2016, pressupostat en 3.500 euros serveix també per donar impuls a noves iniciatives com ara un taller d’escriptura de textos teatrals, dirigit pel dramaturg Albert Mestres.

S’ha ampliat, a més, l’oferta de les sessions monogràfiques d’escriptura literària que es fan els dissabtes, amb la col·laboració d’autors locals com Jordi Tiñena i Joan Cavallé.

Un altre novetat fou l’exposició de fotos i textos que, amb el títol Des del blanc, barrejava la pintura clàssica amb l’actualització de textos contemporanis. Aquesta mostra es va veure el passat mes de maig a l’Antic Ajuntament, al carrer Major, on hi ha la Casa de les Lletres.

Formació, cultura i esport

La Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC) ha renovat enguany el conveni de col·laboració signat el 2015 amb el Club Natació Tàrraco, una de les entitats esportives més emblemàtiques de la ciutat.

L’acord, pressupostat en 3.000 euros, dóna continuïtat al suport de la Fundació a les jornades de cultura i esport que organitza el club amb l’objectiu d’evidenciar el valor d’aquesta simbiosi com a “eix fonamental per a l’educació, la formació i el desenvolupament intel·lectual i físic de les persones”, segons explica el gerent del Tàrraco, Francesc Bordas.

Les jornades es centren en l’organització de xerrades i conferències amb personatges destacats dels dos àmbits, el cultural i l’esportiu, a nivell local i nacional.

Com a exemple, dos dels darrers convidats han estat el catedràtic d’Arqueologia de la Universitat Rovira i Virgi, Joaquín Ruiz de Arbulo, que va protagonitzar un debat sobre la pràctica esportiva a l’Imperi romà, i la reconeguda entrenadora catalana de bàsquet, Carme Lluveras.

Aquesta iniciativa forma part del procés de creixement institucional que viu el Club Natació Tàrraco des de fa uns anys, vinculat al canvi social i esportiu experimentat amb la creació de noves seccions, com la natació sincronitzada, l’hoquei-subaquàtic, el triatló, el tennis de taula i l’atletisme.

Fundat el 1963, el club local compta amb unes instal·lacions pròpies al Passeig Torroja, enfront de les muralles, on han après a nedar més de 25.000 tarragonins durant el darrer mig segle, a més de ser un planter de nedadors i tècnics d’alt nivell.

Renovació del conveni amb l’Ajuntament de Tarragona

L'alcalde de Tarragona, Josep Fèlix Ballesteros (esquerra) i el president de la Fundació, Joan Josep Marca, durant l'acte de signatura del conveni de col·laboració. Fotografia: Mauri.

La Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC) ha renovat per aquest 2016 el conveni de col·laboració que manté des de fa uns anys amb l’Ajuntament de Tarragona.

Aquest acord és un dels més importants (pel que fa a l’aportació econòmica) dins l’aposta de la Fundació per donar suport a les institucions, entitats i associacions locals que promouen la cultura.

El conveni d’enguany està pressupostat en 27.000 euros, que es destinaran al Festival Tarraco Viva, el Festival SCAN i la programació d’opera de gran format als teatres de Tarragona.

L’acte de signatura va comptar amb la participació de l’alcalde de la ciutat, Josep Fèlix Ballesteros, que va voler agraïr una col·laboració “que s’ha anat consolidant amb els anys i que, no només representa aportació econòmica, sinó suport institucional també en temes patrimonials”, segons va afirmar.

Ballesteros va fer referència, en aquest sentit, al suport de la FPMC a la intervenció arqueològica que s’està duent a terme actualment al carrer dels Ferrers i la Plaça dels Sedassos, corresponent al Circ Romà, i al Congrés Internacional d’Arqueologia i Món Antic, que el proper mes de novembre viurà la seva tercera edició.

El president de la Fundació, Joan Josep Marca, va destacar com a objectiu d’aquest conveni “el bé col·lectiu de la ciutat i la seva projecció cap enfora”. Marca va indicar també que la FPMC vol estar “a la primera línia de la projecció cultural de Tarragona”.

Olga Xirinacs, protagonista del cicle de contes per a nens del Consell Comarcal del Tarragonès

Un dels programes que desenvolupa el Consell Comarcal del Tarragonès, des de fa anys, és el que apropa històries als nens i a les nenes, amb espectacles de formats ben diferents.

Gràcies al patrocini de la Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC), amb qui enguany s’ha renovat el conveni de col·laboració, el Consell Comarcal ha donat continuïtat a aquesta activitat amb un nou cicle Primavera de Contes a les Biblioteques i Punts de lectura del Tarragonès, amb la participació dels municipis de Perafort, la Canonja, Vilallonga del Camp, la Nou de Gaià, Roda de Berà, Creixell, Constantí, el Catllar, Torredembarra i Salomó.

Aquesta edició va tenir com a protagonista l’escriptora tarragonina Olga Xirinacs, dins dels actes d’homenatge per commemorar els seus 80 anys de vida. Xirinacs és un actiu cultural, amb un patrimoni intel·lectual que es va voler  fer extensiu a tots aquells que encara no la coneixien, en aquest cas als nens i nenes dels pobles del Tarragonès.

El cicle el van fer quatre contacontes amb una àmplia experiència en explicar històries. La Muntsa, la Karme, l’Imma i l’Agus. Els narradors van buscar la inspiració a l’obra literària per a infants de l’autora: llibres de poemes (Marina i Cavall de mar); llibres d’endevinalles (Aprèn l’abecedari amb endevinalles); llibres per als primers lectors i els diversos contes que ha publicat (alguns d’ells a la Revista Cavall Fort).

En tots ells es traspúa l’amor pel mar, la platja, el jardí i els infants. Les històries triades per als diferents narradors volien transmetre aquest sentiment de l’autora local per les coses petites de cada dia, que li són tan properes. Històries que es van combinar amb poemes i endevinalles de la mateixa Xirinacs.

Cartell del cicle d'aquesta passada primavera, celebrat amb el suport de la FPMC.
Cartell del cicle d’aquesta passada primavera, celebrat amb el suport de la FPMC.