Troballes arqueològiques de gran valor a Valls

Un dels projectes més interessants, des del punt de vista científic i patrimonial,  als que va donar suport la Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC) el 2014 fou el de les prospeccions arqueològiques que s’estan fent al terme municipal de Valls per explorar les restes d’un campament cartaginès a la Segona Guerra Púnica, el segle III aC. L’èxit de la recerca, a càrrec de l’Institut Català d’Arqueologia Clàssica (ICAC), amb seu a Tarragona, ha derivat en la signatura enguany d’un segon conveni de col·laboració, pressupostat en 2.500 euros.

Continua llegint

Col·laboració amb la Coral Augusta

La Coral Augusta és una associació fundada fa 28 anys que, actualment, compta amb 30 cantaires. La coral organitza un programa amb una mitjana de vuit concerts per temporada que, en aquest 2015 i repetint el conveni signat l’any passat, reben el suport econòmic de la Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC).

L’agrupació té el seu orígen a la parròquia de Sant Fructuós,  a la plaça dels Castellers, a on mantenen la seu social. El cor està especialitzat en peces de música popular d’arreu del món i en composicions religioses. El passat 13 de juny, per exemple, van oferir, en diferents actuacions, un concert de poemes catalans musicats i preparen ara un de repertori romàntic.

També organitzen tallers de millora de la tècnica del cant coral i misses cantades per diferents poblacions del Camp de Tarragona. En aquest sentit, destaquen les que ofereixen periòdicament al Santuari del Loreto.

Tot i això, el moment més important el viuen durant la celebració de la Setmana Santa a la ciutat, participant de forma activa al recorregut de les processons i a l’ofici del Sermó de les Set Paraules.

El conveni del 2015, valorat en 500 €, el van signar recentment el president de la Coral, Josep Martínez, i el de la Fundació, Joan Josep Marca.

Conveni amb el Centre de Lectura de Reus per estudiar la influència del llibre antic

El Centre de Lectura de Reus és una institució cultura de referència, no només al Camp de Tarragona, sinó a la resta del país. Fundat l’any 1859 disposa d’una de les principals biblioteques patrimonials de Catalunya, que dóna servei a una mitjana de més de mil persones diàries; d’un fons d’art de primer ordre i d’una important oferta docent amb escoles de dansa, teatre, lletres, música idiomes i art, que apleguen cada curs uns 800 alumnes.

L’entitat organitza també una intensa i continuada programació d’activitats culturals (més de cent propostes trimestrals) a on enguany hi ha participat, donant suport econòmic, la Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC).

En concret, i mitjançant un conveni de col·laboració pressupostat en 4.000 euros, la Fundació va patrocinar unes jornades sobre el llibre antic (l’editat entre el 1470, amb motiu de la invenció de la impremta de Gutenberg, i fins el 1800), celebrades entre el 8 i el 16 d’abril del 2015.

L’objectiu de les jornades, a on van participar experts, acadèmics i investigadors d’arreu de Catalunya, era conèixer l’evolució del llibre antic al llarg de l’època moderna i destacar la seva importància com a font d’informació historiogràfica i la seva influència en el pensament i l’educació de cada època. També es va parlar dels primers antecedents, reflexats ja en aquests llibres, de la literatura infantil.

Divulgar entre els escolars el patrimoni de Tàrraco

El II Congrés Internacional d’Arqueologia i Món Antic celebrat a Tarragona el passat mes de novembre del 2014 va viure un pròleg molt especial amb la representació d’una cantata infantil inèdita, sota el títol Amics de Pedra, dedicada a la Tàrraco romana.

Hi van participar 900 nens i nenes de setze centres educatius de la ciutat sota la direcció musical de Pep Prats i la direcció escènica de Marc Chornet. Un projecte pedagògic i de cohesió social per divulgar el patrimoni romà mitjançant la cultura, que va rebre com a premi el reconeixement dels pares i un ple absolut de públic a les tres actuacions que es van fer els dies 22 i 23 de novembre al Teatre Tarragona.

Per complementar aquesta experiència, patrocinada per la Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC), els escolars van participar a unes sessions divulgatives organitzats pel Museu Nacional d’Arqueologia de Tarragona (MNAT), a on els hi van explicar la biografia dels personatges històrics que interpretaven a la cantata. L’obra tenia com argument fictici la visita dels alumnes d’una escola, precisament, al MNAT, a on descobrien l’emperador August, Medusa i altres protagonistes reals de la Tàrraco romana.

La Fundació va finançar també aquests tallers didàctics amb una aportació de 2.000 euros, que es va lliurar recentment al Museu, mitjançant la signatura d’un conveni de col·laboració.

Cicle de concerts amb orgue a la Catedral

La Catedral de Tarragona va estrenar el 2013 la darrera restauració del seu orgue renaixentista, original de la segona meitat del segle XVI. La reforma es va fer a uns tallers artesanals d’Holanda i va donar com a resultat un instrument de gran qualitat tècnica, amb 2712 tubs i 53 registres, que, de mica en mica, s’està convertint en un altre dels referents musicals i culturals de la ciutat.

Per enguany, els responsables del Capítol de la Catedral han ideat una programa amb diferents concerts de primer nivell que comptaran amb el suport econòmic de la Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC), mitjançant un conveni de col·laboració de 1.500 euros.

La programació es va iniciar el passat 29 de maig amb l’actuació de l’Escolania de Montserrat i tindrà continuïtat el proper 27 de juliol amb un altre cor infantil de gran prestigi internacional: els Petits Cantors de París.

Coincidint amb les festes patronals de Santa Tecla s’han previst dos concerts més. El primer, el 13 de setembre, servirà per retre homenatge a Joan Crisòstom Ripollès, antic mestre de capella de la Catedral. Durant l’acte es presentarà un recopilatori de l’arxiu musical del temple.

Quatre dies després, el 17 de setembre, serà el torn del Cor i l’Orquestra del Liceu de Barcelona, una actuació de primer ordre que obrirà la darrera part del programa, que comptarà amb més actes, encara per concretar, durant la resta de la tardor i els Nadals.

El conveni de col·laboració es va signar durant aquest mes de juny amb la presència de Mossèn Miquel Barbarà, vicari general de la Catedral i destacat activista cultural de la ciutat, i el president de la Fundació, Joan Josep Marca.