Universalitzar la cultura amb els contes per a infants

La Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC) ha renovat el conveni de col·laboració signat l’any passat amb el Consell Comarcal del Tarragonès (CCT) per desenvolupar un cicle de contes a biblioteques i punts de lectura amb l’objectiu d’universalitzar l’accés al coneixement, amb una atenció especial als infants, els més fràgils de la societat.

Aquest cicle es va iniciar l’any 2013, i la passada edició es va dividir en dues temporades. La de primavera portava per títol Bestioles que surten del cau,  i la de tardor es va centrar en el patrimoni històric, sota el lema Vine, vide… i escolta. Històries de Tàrraco.

Al cicle de primavera hi van participar onze municipis i al de tardor, nou. Aquests són Altafulla, la Canonja, el Catllar, Creixell, la Nou de Gaià, Perafort, la Pobla de Mafumet, la Riera de Gaià, Roda de Berà, Salomó, Torredembarra i Vilallonga del Camp. Entre nens, pares i altres acompanyants, hi van participar més de 800 persones.

Les dues entitats fan una valoració global molt positiva pel que fa a l’assistència, participació, continguts i pel nivell dels contacontes. Els tècnics es sumen a aquesta apreciació i expliquen que les famílies s’impliquen i quan acaben les sessions es queden llegint i comentant els llibres que han seleccionat.

Segons l’opinió dels responsables de les biblioteques, aquestes activitats ajuden a les famílies a conèixer els equipaments culturals d’una altra manera, a perdre-li la por, a crear l’hàbit d’assistència, a fidelitzar públic i a organitzar altres activitats amb voluntariat, que ajuden a enfortir el teixit social i cultural.

Lectura d'un conte a la biblioteca d'Altafulla (Fotografia: Consell Comarcal del Tarragonès)
Lectura d’un conte a la biblioteca d’Altafulla (Fotografia: Consell Comarcal del Tarragonès)

La Fundació dóna suport a l’òpera, Tàrraco Viva, el Festival de Dixieland i el Teler de Llum

El president de la Fundació Privada Mútua Catalana (FMPC), Joan Josep Marca, ha signat amb l’alcalde de Tarragona, Josep Fèlix Ballesteros, un nou conveni anual de col·laboració amb l’Ajuntament. Durant el 2015, la Fundació donarà suport, amb una partida global de 30.000 euros, a l’òpera, el festival arqueològic Tàrraco Viva, el de Dixieland i a les activitats artístiques del Teler de Llum.

El conveni d’enguany inclou una partida de 15.000 € per a tres concerts d’òpera al Teatre de Tarragona, 7.000 euros per a la programació d’activitats familiars de Tàrraco Viva i 4.000 euros, respectivament, per a l’edició d’enguany del Festival de Dixieland de la ciutat i per a iniciatives organitzades pel Centre d’Art de Tarragona, rebatejat en la seva etapa actual amb el nom de Teler de Llum.

Durant l’acte de signatura, l’alcalde ha parlat de la FPMC com d’un “company de viatge” que fa una “tasca de suport cabdal a les entitats culturals de la ciutat”, en un moment a on les administracions pateixen importants problemes de finançament que els hi impedeixen desenvolupar aquesta funció de mecenatge. “Aquest no és un conveni més. És un acord crucial per a dinamitzar la cultura de Tarragona, com es demostra en l’èxit de la recuperació d’una programació regular d’òpera”, hi ha afegit Ballesteros.

El president de la Fundació ha recordat que l’aportació econòmica que fan no és finalista, per deixar clar que la funció d’aquesta entitat no és finançar a les administracions. “Nosaltres anem del seu bracet per donar suport a projectes de ciutat concrets en els que hi creiem i pels quals hi apostem”, ha dit. Marca ha recordat també, seguint aquesta filosofia, el conveni de la FPMC amb la Universitat Rovira i Virgili (URV) i els que acorda de forma individual amb diferents institucions, associacions i entitats de la ciutat i de la resta del Camp de Tarragona.

La Fundació obre els convenis del 2015 amb l’APELLC

La Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC) ha iniciat aquest  març la signatura dels convenis acordats per al 2015 amb entitats i institucions tarragonines, amb l’Associació de Professionals i Estudiosos en Llengua i Literatura Catalanes (APELLC).

La Fundació tornarà a patrocinar enguany, amb 2.500 €, l’espectacle internacional de poesia Veus Paral·leles. En aquesta edició, que es farà el proper 28 de juny al claustre Sant Pau del Seminari, hi participaran tres poetes catalans i tres de finesos. Com es tradicional, es recitaren obres en les dues llengues, fomentant l’intercanvi cultural.

La col·laboració amb l’APELLC s’estendrà enguany a una conferència relacionada amb les letres, inclosa dins el programa d’actes de la propera Tardor Literària. La FMPC hi participarà amb un ajut de 1.000 €.

L’Associació de Professionals i Estudiosos en Llengua i Literatura Catalanes és un col·legi professional de filòlegs catalans que opera al Camp de Tarragona i a les Terres de l’Ebre, principalment, encara que l’àmbit d’actuació s’estén a tot el domini lingüístic. Es tracta d’una entitat sense ànim de lucre força arrelada casa nostra, fundada el 28 de gener de 2002, que organitza, entre d’altres activitats, la Ruta Literària Pin i Soler, coincidint amb les festes de Santa Tecla.

Actualment compta amb més de 100 associats i representa el col·lectiu de professionals de la llengua i la literatura catalanes que pertanyen al camp de l’ensenyament (secundària, universitat, administració), la correcció, la traducció i l’edició de textos, la gestió terminològica, la sociolingüística, la planificació i la dinamització lingüística, l’assessorament lingüístic, la crítica literària, la creació literària, la recerca i la gestió cultural. La seva presidenta és Anna Gispert i Magarolas.

El conveni entre les dues entitats el van firmar fa uns dies el president de la Fundació, Joan Josep Marca, i el tresorer de l’APELLC, Jesús Figueras.