Mostra totes les entrades de Ricard

En marxa el concurs de Pintura, Gravat i Dibuix

1r_premi Pintura 2016

La Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC) obre la convocatòria de la segona edició del concurs de Pintura i de la primera edició del concurs de Dibuix i Gravat. La dotació econòmica dels premis puja a 4.200 € en conjunt: 2.000 € per al primer premi en la categoria de Pintura, 1.200 € per a un accèssit i 1.000 € per a l’únic premi en l’àmbit del Dibuix i Gravat. A més, totes les obres seleccionades participaran en una exposició que tindrà lloc al Tinglado 4 del Port de Tarragona entre el 26 d’octubre i el 12 de novembre.

La convocatòria dels dos certàmens està adreçada als artistes de l’Estat espanyol. El concurs de Pintura permet qualsevol tècnica, temàtica i estil. El concurs de Dibuix i Gravat, que s’incorpora aquest any a la iniciativa de la FPMC, pretén fomentar les dues especialitats.

Les obres participants s’hauran de presentar al Tinglado 4 del Port de Tarragona entre l’1 i el 19 d’octubre. El jurat està format per representants de la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Tarragona, la Diputació de Tarragona, la Universitat Rovira i Virgili, el Port de Tarragona i la Fundació Privada Mútua Catalana. El veredicte es farà públic dijous 26 d’octubre, coincidint amb l’acte inaugural de l’exposició.
Amb aquesta iniciativa, la FPMC vol refermar des de Tarragona el seu compromís amb la cultura i l’art i afavorir la promoció dels artistes de Catalunya i del conjunt d’Espanya. L’any 2016, una cinquantena d’obres es van presentar al primer concurs de Pintura de la Fundació. L’obra guanyadora va ser Inicis, de José Manuel Aznar (Sant Quintí de Mediona. En aquesta segona edició es preveu augmentar el nombre de participants en la categoria de Pintura i afegir més artistes al nou certamen de Dibuix i Gravat.

Impuls a un projecte de la URV per mostrar panoràmiques virtuals en 3D del Patrimoni Mundial de Tàrraco

El catedràtic de la URV, Joaquín Ruiz de Arbulo (esquerra) i el president de la Fundació, Joan Josep Marca, a la plaça del Fòrum, un dels espais escollits per iniciar el projecte.

La Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC) i la Universitat Rovira i Virgili (URV) han signat un conveni específic de col·laboració per crear un web que ofereixi panoràmiques virtuals de diferents monuments de la Tàrraco romana, distingits per la Unesco com a Patrimoni Mundial.

L’acord forma part del conveni marc que totes dues institucions van signar l’any 2011 i que s’ha anat renovant fins a l’actualitat per impulsar activitats a la ciutat relacionades amb la formació, la recerca i la difusió.

En aquest cas concret, la Fundació aporta 30.000 euros per impulsar aquest nou portal digital on els visitants podran veure, des de diferents perspectives, l’aspecte que tenien en època romana els principals edificis públics de la ciutat. Els monuments escollits per iniciar el projecte són el Fòrum Provincial, el Circ, l’Amfiteatre, la Torre dels Escipions i l’Arc de Berà. Tots ells tenen el distintiu de Patrimoni Mundial.

Les panoràmiques virtuals en 3D oferiran una nova visió de Tàrraco, resultat d’anys d’investigació de l’equip de professors i arqueòlegs dirigits pels catedràtics de la URV Joaquín Ruiz de Arbulo i Ricardo Mar. Aquest fet concedeix al projecte el màxim rigor històric i acadèmic.

Aquest acord amb la URV s’afegeix al signat el passat setembre de 2016 per destinar 16.000 euros a l’Aula de Teatre i l’Orquestra de la universitat i a diferents activitats realitzades per l’Institut Català d’Arqueologia Clàssica (ICAC); el Grup de Recerca Ideologies i Societat en la Catalunya Contemporània (ISOCAC); el Centre d’Estudis sobre Conflictes Socials (CECOS) i la xarxa internacional per a la investigació en Economia, INFER.

Rafael Gabriel agraeix la distinció de la FPMC per la seva defensa del patrimoni

Rafael Gabriel en el moment de rebre el premi de mans del president de la fundació, Joan Josep Marca. Autor: JUAN SEGOVIA

L’expresident de la Reial Societat Arqueològica Tarraconense (RSAT) i actual soci d’honor de l’entitat, Rafael Gabriel Costa, rep el premi que atorga la Fundació Mútua Catalana en reconeixement a la seva trajectòria en la defensa i difusió del patrimoni històric i arqueològic de Tarragona. Gabriel ha rebut la distinció de mans del president de la fundació, Joan Josep Marca, en el decurs d’un acte que ha tingut lloc aquest dijous al vespre al Pretori.

El guardonat va agraïr la distinció, tot remarcant que sovint s’ha sentit “contracorrent” i “incòmode” quan ha defensat la preservació d’elements patrimonials davant d’una opinió majoritària discrepant. “Sóc fruït d’una llarga tradició i no té cap mèrit la feina que he desenvolupat a l’Arqueològica”, va afirmar davant d’un auditori format per unes 150 persones del món cultural de la ciutat. Rafael Gabriel ha estat president de la RSAT durant més de 30 anys en dues etapes i ha publicat nombroses publicacions en l’àmbit del patrimoni històric i arqueològic.

El president de la fundació, Joan Josep Marca, va destacar la trajectòria professional de Gabriel i va tenir paraules d’agraïment a totes les entitats i col·lectius culturals -més d’una cinquantena- que enguany reben el suport de la pròpia fundació per tirar endavant les seves respectives activitats. L’acte el va tancat l’alcalde Josep Fèlix Ballesteros, que va agrair a Rafael Gabriel que sigui “la veu de la consciència” i que sempre parli clar, en públic i en privat. L’alcalde també va elogiar el paper de la fundació a l’hora d’endegar fòrums com la Tarraco Biennal i les Converses al Camp de Tarragona.

Abans del lliurament del premi, la gala va tenir com a protagonista Àngel Òdena, el baríton tarragoní que, acompanyat del pianista Marco Evangelisti, va interpretar mitja dotzena de peces i va acabar el concert a duet amb el nen d’onze anys, Álvaro Vizcaíno, interpretant ‘El Rossinyol’.

El baríton tarragoní, Àngel Òdena, va oferir un concert a la sala del sarcòfag Hipòlit. Autor: JUAN SEGOVIA

La Fundació dóna suport a la URV

La Fundació Privada Mútua Catalana aporta enguany 28.300 € a la Universitat Rovira i Virgili per tirar endavant diverses iniciatives. El president de la fundació, Joan Josep Marca, i el rector de la URV, Joan Anton Ferré, han signat aquest dijous al Rectorat el conveni entre les dues entitats. La literatura, la història, l’arquitectura, l’arqueologia i el teatre són els àmbits d’actuació dels projectes que compten amb el suport de la fundació.

En l’àmbit de la filologia catalana, s’ajuda la Càtedra Josep Anton Baixeras de patrimoni literari. Pel que fa a la història, el conveni preveu donar suport a un congrés organitzat pel grup de recerca ISOCAC i un taller d’història oral. També hi ha un ajuts destinats a l’aula de teatre de la URV, la realització de fotografies aèries dels monuments de Tarraco i la presentació del Centre de Recerca Urbana del Camp de Tarragona que promou l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura.

La trobada entre la URV i la Fundació Mútua Catalana ha servit per analitzar i comentar futurs àmbits de col·laboració.

Els circs romans, protagonistes del tercer congrés de la Tarraco Biennal

Membres de la Fundació Mútua Catalana, comitè científic i alguns ponents a l'acte de cloenda del Segon Congrés Internacional d'Arqueologia Tarraco Biennal (foto: Manel R. Granell)

El Tercer Congrés Internacional d’Arqueologia Tarraco Biennal, que tindrà lloc el mes de novembre de 2016, centrarà les seves investigacions en els circs romans, edificis que acollien curses de cavalls i altres esdeveniments massius. S’hi analitzaran aspectes arqueològics, històrics i artístics d’aquest tipus de monuments entre els quals destaca el de Tarragona, el millor conservat de la Península Ibérica. També són molt importants els circs de Mérida, Segòbriga, Sagunt, València, Còrdova i altres.

Continua llegint

Entusiasme entre els nens i el públic de la cantata ‘Amics de pedra’

Més de 250 nens a l'escenari del Teatre Tarragona, sota la direcció musical de Pep Prats (foto: Gabriella Nonino)

La Fundació Privada Mútua Catalana es mostra extraordinàriament satisfeta amb el resultat de la cantata ‘Amics de pedra’ que aquest cap de setmana s’ha representat en tres ocasions al Teatre Tarragona. Hi han participat prop de 900 nens i nenes de setze escoles de la ciutat.

Continua llegint