Mostra totes les entrades de admin

Presentació del llibre “Francesca Vidal. La dona a l’ombra de Pau Casals”

Francesca Vidal. La dona a l'ombra de Pau Casals

Divendres, 30 de novembre de 2018 · 19 hores

A la Sala Polivalent de la BIBLIOTECA PÚBLICA TERRA BAIXA (EL VENDRELL) (c. Major, 18)

Presentació del llibre

Francesca Vidal. La dona a l’ombra de Pau Casals

de Saskia Hagemeijer

Intervindran: Martí Carnicer (alcalde del Vendrell), Dolors Garcia (presidenta de l’Institut d’Estudis Pendesencs), Ramon Marrugat (patró de la Fundació Privada Mútua Catalana), Manuel Rivera (editor del llibre), i Saskia Hagermeijer (autora del llibre)

OBRA

Francesca Vidal. La dona a l’ombra de Pau Casals és una narració familiar però, alhora, de gran interès per als lectors en general i per als interessats en investigar i conèixer assumptes relacionats amb cultura de la música clàssica, la figura del mestre violoncel·lista, la condició de les dones, la història de Catalunya de finals del segle XIX i primera meitat del segle XX, les arts plàstiques i decoratives —la protagonista pertanyia a una nissaga destacada—.

Aquesta nova i singular obra —publicada per Silva Editorial en conveni amb la Fundació Privada Mútua Catalana— aporta documents textuals i gràfics inèdits que ajuden a il·lustrar la biografia de la parella protagonista i els temps que la va envoltar, incloent escenes diverses: romàntiques, tendres, domèstiques, d’aprenentatge, alegres, tristes, locals, cosmopolites, d’exili, de conflicte dramàtic, però sempre molt humanes.

AUTORA

Saskia Hagemeijer va néixer al 18 de març de 1949 a Oirschot, Nord Brabant (Holanda).

Passava els estius de joventut a Altafulla, on va conèixer el seu marit, en Frederic Vidal Laínez. Quan es va casar amb ell no sabia que estava entrant a una família amb una història tan interessant.

Amb el pas dels anys, han passat per casa seva diversos estudiosos de l’industrial i artista decorador Francesc Vidal i Jevellí i de dos dels seus fills, na Lluïsa (pintora) i en Frederic (hereu de l’activitat del pare).

No és fins l’any 2009 que, per primera vegada, dues historiadores, Victòria Palma i Mònica Pagès, de l’emissora de ràdio Catalunya Música, van venir a casa de Saskia Hagemeijer i Frederic Vidal interessant-se per la Francesca Vidal Puig —Frasquita o Tití per a la família—, que va ser primer alumna i després dona i companya professional de Pau Casals.

Aquest fet, va motivar a l’autora del llibre a llegir diferents biografies de l’il·lustre Pau Casals, buscant més informació de la seva tieta-àvia, però va comprovar que gairebé no en parlaven d’ella”

Saskia Hagemeijer subratlla: “Amb aquest llibre desitjo recuperar la figura de, Francesca Vidal Puig, ‘Frasquita’, la dona que tant va fer i tant va significar per a Pau Casals, el català més universal de la història dels últims cent anys o potser més i tot. La nostra tieta, com passa amb tantes dones, no ha estat objecte d’atenció ni ha rebut, com hauria merescut, el reconeixement del nostre país, sinó que l’oblit ha caigut damunt de la seva vida. En canvi, tothom amb qui jo he pogut parlar i que la va conèixer bé, la recorda amb moltíssima estimació, admiració i respecte. Espero haver contribuït a fer el seu record present, si més no, a la nostra memòria, la de la seva família, els Vidal”.

ADJUNTEM 2 ARXIUS: Portada del llibre + Targetó

DESCARREGAR PORTADA

DESCARREGAR TARGETÓ

Es presenta el sisè i últim volum de ‘Biografies de Tarragona’

biografies

Aquest dimarts 17 d’abril es presenta el sisè i últim volum de l’obra ‘Biografies de Tarragona’. L’acte tindrà lloc a les 19 hores al vestíbul del Teatre Tarragona i comptarà amb la participació de Begoña Floria, tinent d’alcalde Cultura i Patrimoni Històric de l’Ajuntament de Tarragona; Joan Josep Marca, president de la Fundació Mútua Catalana; i Salvador-Joan Rovira, coordinador de l’obra.

El sisè volum de ‘Biografies de Tarragona’ aplega 169 noves entrades. N’hi ha d’eclesiàstics, nobles, músics, pintors, escultors, esportistes, advocats, monarques, arquitectes, metges, actors, químics, cantants, mestres, radiofonistes, emperadors romans, arqueòlegs, militars, historiadors, industrials, periodistes, banquers, polítics, enginyers, filòlegs… El coordinador de l’obra explica que aquest volum “és el més pensat de tota la sèrie, ja que la majoria de les biografies incloses han estat programades per tal de superar les llacunes existents”.

Rovira afegeix  que sense cap mena de dubtes seria el darrer, però que, d’alguna manera, podria arrodonir la feina que s’havia fet. Calia evitar l’aire d’improvisació i de parada en sec, i publicar biografies de personatges encara no inclosos la manca dels quals a les Biografies resultava difícil d’explicar.

El somni d’August

El somni d'August

La Fundació Privada Mútua Catalana prepara per aquest dijous 27 de març la gala de reconeixement a les entitats i institucions que treballen per la cultura al territori. L’espectacle es titula ‘El somni d’August’ i es representarà al Teatre Tarragona a partir de les 20 hores: Està dirigit pel tarragoní Marc Chornet, amb el guió del grup Nèmesis i a partir d’una idea de Mar Toribio. L’actor Toni Vinyales farà el paper d’August i les actrius Noèlia Pérez i Isabel Soriano assumiran el paper de les Muses.

Continua llegint

Xavier Garcia retrata 40 nous “Homenots del Sud”

Xavier Garcia

L’escriptor i periodista Xavier Garcia ha presentat a Tarragona el tercer volum de la sèrie ‘Homenots del sud’, publicat per Arola Editors amb el suport de la Fundació Privada Mútua Catalana. El llibre retrata una quarantena de personatges del Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre d’àmbits molts diversos: artistes, historiadors, escriptors, periodistes, ecologistes, activistes culturals, polítics, capellans…

Ignasi Riera “reivindica” l’obra del poeta tarragoní Ramon Comas

Ignasi Riera

L’escriptor Ignasi Riera ha presentat a Tarragona el llibre ‘Perquè també l’esperança fatiga’, que repassa la vida i l’obra del poeta i jesuïta tarragoní, Ramon Comas i Maduell. El títol del llibre sorgeix del poema epitafi de Comas ‘Adéu improvisat’ que va escriure el 1978, poc abans de morir, i que va editar la Llibreria de la Rambla amb altres poemes en el volum ‘Oda nova a Tarragona’.

El tercer volum de “Biografies de Tarragona retrata 171 personalitats

Biografies de Tarragona

El tercer volum de la col·lecció ‘Biografies de Tarragona’ ja és una realitat i es pot trobar a les llibreries. Un total de 171 personalitats rellevants de la història de la ciutat apareixen en aquest llibre coordinat per Manel Güell i Salvador-J. Rovira i publicat per Onada Edicions. El volum se suma als dos anteriors i sumen un total de 400 biografies.