La Fundació rep el Premi Tàrraco per la seva tasca de preservació i promoció del patrimoni local

El president de la Fundació, Joan Josep Marca, amb el Premi Tàrraco, envoltat, d'esquerra a dreta, per l'exregidora de Patrimoni, Maria Mercè Martorell, l'actual titular del càrrec, Begoña Floría, l'alcalde de Tarragona, Josep Fèlix Ballesteros, i l'exregidor de Cultura, Albert Vallvé. Fotografia: Mauri.

La Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC) va rebre el 30 de novembre el Premi Tàrraco que concedeix l’Ajuntament de Tarragona, per la seva tasca  de preservació i promoció del patrimoni local.

El guardó es va instaurar l’any passat i es condeix coincidint amb la celebració anual de l’aniversari de la declaració, per part de la UNESCO, l’any 2.000, dels monuments romans de la ciutat com a Patrimoni Mundial. El premi valora la feina d’entitats que treballen en aquest àmbit i, en la seva primera edició, fou otorgat al Camp d’Aprenentage de Tarragona.

El president de la Fundació, Joan Josep Marca, va recollir la distinció de mans de l’alcalde, Josep Fèlix Ballesteros i els exregidors de Patrimoni i Cultura, Maria Mercè Martorell i Albert Vallvé, respectivament, en un acte celebrat a la sala del sarcòfag Hipòlit, a la torre del Pretori. La trobada es va tancar amb una lectura de textos sobre el patrimoni tarragoní a càrrec de dos alumnes de l’Escola de Lletres.

La FPMC centra un part important de la seva tasca de mecenatge cultural en la defensa i difusió del llegat bimil·lenari del patrimoni romà de la de la ciutat. Aquesta tasca es concreta en el lideratge de la Tàrraco Biennal, que el proper any organitzarà la quarta edició del Congrés Internacional d’Arqueologia i Món Antic.

La Fundació ha impulsat també l’edició de diferents llibres sobre el patrimoni, entre ells, el col·leccionable Tàrraco, Patrimoni Mundial. Una nova visió, en col·laboració amb la Universitat Rovira i Virigili. A més, finança la recuperació d’elements patrimonials com ara el tram de les graderies del Circ, a la plaça dels Sedassos i les sarges de les portes de l’orgue de la Catedral.

Investigadors d’arreu d’Europa presentaran a Tarragona les darreres troballes arqueològiques dels primers segles del cristianisme

Els participants a l'acte de presentació. D'esquerra a dreta, Joan Josep Marca (president de la Fundació Privada Mútua Catalana), Jaume Pujol (arquebisbe de Tarragona), Joandomènec Ros (president de l'Institut d'Estudis Catalans), Josep Guitart (catedràtic d'Arqueologia de la Universitat Autònoma de Barcelona), Josep Maria Gurt (catedràtic d'Arqueologia Cristiana de la Universitat de Barcelona) i Joaquín Ruiz de Arbulo (catedràtic d'Arqueologia de la Universitat Rovira i Virgili).

Investigadors i estudiosos d’arreu d’Europa presentaran a Tarragona les darreres troballes arqueològiques sobre els primers segles del cristianisme a la Hispània romana, amb motiu de la celebració del 4art Congrés Internacional d’Arqueologia i Món Antic-7ena Reunió d’Arqueologia Cristiana Hispànica. La trobada, que  es farà al campus Cataluya de la Universitat Rovira i Virgili (URV) entre el 21 i el 24 de novembre del 2018, es va presentar oficialment el passat 27 de novembre al Museu Bíblic Tarraconense.

A l’acte hi van participar l’arquebisbe de Tarragona, Jaume Pujol, el president de la Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC), Joan Josep Marca i el president de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC), Joandomènec Ros. Aquest darrer va pronunciar la conferència El mar de Tarragona fa dos mil·lennis.

La presentació del 4art Congrés, que porta per títol El cristianisme en l’Antiguitat Tardana. Noves perspectives, la va fer el catedràtic d’Arqueologia Cristiana de la Universitat de Barcelona (UB), Josep Maria Gurt, mentre que el seu homòleg de la URV, Joaquín Ruiz de Arbulo, va fer públiqes les actes del 3er Congrés, celebrat el 2016 i dedicat al circ romà.

Ruiz de Arbulo va explicar, en una roda de premsa prèvia celebrada al matí al mateix Museu Bíblic, que l’edició de l’any vinent té com a principal objectiu “projectar la ciutat de Tarragona i el seu patrimoni arqueològic de gran valor”.

El director del museu, Andreu Muñoz, va afirmar que, pel que fa a l’arqueologia paleocristiana, Tarragona compta amb un dels “llegats més importants de la península ibèrica”. És per aquest motiu que va destacar la celebració a la ciutat, per primer cop, de la Reunió d’Arqueologia Cristiana Hispànica, coincidint amb la seva setena edició. “Ja tocava fer-la aquí, catorze anys després de la darrera trobada,  viscuda a València el 2003”, ha indicat Muñoz.

L’organització tècnica del congrés recau en el comité científic de la Tàrraco Biennal, format per la FPMC, la URV, la Generalitat de Catalunya, l’Institut Català d’Arqueologia Clàssica (ICAC), l’Arquebisbat de Tarragona, la UB, el Museu d’Història de Tarragona (MHT), la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), el Museu Nacional Arqueològic de Tarragona (MNAT) i la Reial Societat Arqueològica Tarraconense (RSAT). Enguany s’hi han afegit, l’IEC i l’Ateneu Universitari Sant Pacià. També hi donen suport, com a patrocinadors, l’Ajuntament de Tarragona, el Port de Tarragona, la Diputació de Tarragona, FIATC i Repsol.

Segons van explicar els professors Arbulo i Muñoz, a l’edició del 2018 està prevista la participació d’investigadors de les principals ciutats espanyoles amb patrimoni paleocristià, com ara Còrdova, Mèrida, Cartagena i València, a més de representants d’universitats i centres de Portugal, França, Itàlia, Alemanya, Anglaterra i El Vaticà.

“L’objectiu, a nivell acadèmic, es fer un estat de la qüestió i actualitzar els estudis i treballs desenvolupats durant la darrera dècada sobre la l’arqueologia hispànica paleocristiana compresa entre la meitat del segle III dC, on s’han trobat els primers documents, i inicis del segle VIII, coincidint amb la invasió dela península ibèrica per part dels àrabs”, van indicar els organitzadors.

Per la seva banda, el president de la Fundació Mútua Catalana, Joan Josep Marca, va destacar la consolidació definitiva, amb aquesta quarta edició del congrés internacional, de la Tàrraco Biennal i el seu caràcter “pegagògic i didàctic envers la ciutadania”, amb el patrimoni local i la cultura com a eixos d’actuació.

Presentació del 4art. Congrés Internacional d’Arqueologia, dedicat a l’estudi del cristianisme en l’Antiguitat Tardana

El president de la FPMC, Joan Josep Marca (esquerra), durant l'acte d'inauguració del 3er. Congrés, celebrat el passat 2016. Al seu costat apareixen el rector de la URV, Josep Anton Ferré, i l'alcalde de Tarragona, Josep Fèlix Ballesteros.

El Museu Bíblic Tarraconense (carrer de les Coques, 1-C) acollirà el proper dilluns, 27 de novembre, l’acte de presentació del 4art. Congrés Internacional d’Arqueologia i Món Antic – VII Reunió d’Arqueologia Cristiana Hispànica, que es celebrarà a finals del 2018 sota el títol El cristianisme en l’Antiguitat Tardana. Noves perspectives.

La trobada començarà a les 19.00 hores amb la presentació de les actes del 3er. Congrés, celebrat el passat 2016 sota el títol La glòria del circ: curses de carros i competicions circenses.

Tot seguit, el president de l’Institut d’Estudis Catalans, Joandomènec Ros i Aragonès, pronunciarà la conferència El mar de Tarragona fa dos mil·lennis.

Finalment, el catedràtic d’Arqueologia, Josep Maria Gurt, farà la presentació del 4art. Congrés. A l’acte hi participaran també l’Arquebisbe de Tarragona, Jaume Pujol, i el president de la Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC), Joan Josep Marca.

El congrés està organitzat pel comitè científic Tarraco Biennal, on s’integren la Fundació, l’Arquebisbat, la Universitat Rovira i Virgili, la Generalitat de Catalunya, l’Institut d’Estudis Catalans, l’Institut Català d’Arqueologia Clàssica, la Universitat de Barcelona, el Museu d’Història de Tarragona, la Universtitat Autònoma de Barcelona, el Museu Nacional Arqueològic de Tarragona, l’Ateneu Universitari Sant Pacià i la Reial Societat Arqueològica Tarraconense.

Presentació al rector de la URV del llibre sobre el Patrimoni Mundial de la Tàrraco romana

D'esquerra a dreta, el catedràtic d'Arqueologia, Joaquín Ruiz de Arbulo, el rector de la URV, Josep Anton Ferré, i el president de la Fundació, Joan Josep Marca, durant l'acte de presentació del llibre.

Seguint amb la ronda de presentació a les institucions  del llibre Tàrraco, Patrimoni Mundial. Una nova visió, editat per la Fundació Privada Mútua Catalana, el president de la FPMC, Joan Josep Marca es va trobar recentment amb el rector de la Universitat Rovira i Virgili (URV), Josep Anton Ferré.

L’acte va comptar amb la presència del catedràtic d’Arqueologia Joaquín Ruiz de Arbulo, principal responsable dels continguts de l’obra. Com havia esdevingut anteriorment amb l’alcalde de Tarragona, Josep Fèlix Ballesteros, i l’Arquebisbe, Jaume Pujol, el rector va rebre com a obsequi un exemplar del llibre, que  està composat pels deu fascicles del col·leccionable del mateix nom que s’ha distribuït amb la revista Fet a Tarragona durant el darrer any i mig.  També hi han participat en el projecte l’Institut Català d’Arqueologia Clàssica (ICAC) i Repsol.

La Fundació i la URV mantenen des de fa temps una estreta relació de col·laboració que es concreta, especialment, en un conveni anual per donar suport a activitats impulsades per la universitat. El d’enguany, formalitzat el passat mes d’octubre, està pressupostat en 21.000 euros.

Tàrraco, Patrimoni Mundial. Una nova visió és una obra inèdita i innovadora sobre els monuments que la Unesco va distingir com a Patrimoni Mundial l’any 2.000: les Muralles romanes, el Fòrum de la Colònia, el Teatre romà, el Temple d’August i el Fòrum de la província Hispània Citerior, el Circ, l’Amfiteatre, els aqüeductes i les pedreres, la Torre dels Escipions i l’Arc de Berà, la vil·la dels Munts i les grans residències al camp i la ciutat cristiana i el gran mosaic de Centcelles.

Un compendi de la recerca arqueològica sobre Tàrraco feta des del segle XVI i fins als nostres dies, amb restitucions virtuals arquitectòniques en tres dimensions (3D), fotografies espectaculars i gràfics de darrera generació i imatges aèries a baixa altitud preses des de drons.

Els continguts, elaborats pels investigadors, professors, científics, arqueòlegs i professionals que millor coneixen el passat romà de la ciutat, ofereixen una nova visió de Tàrraco amb un esforç didàctic per fer els textos accessibles a tothom, amens i atractius.

Tot plegat permet al lector conèixer amb la màxima fiabilitat com són i com eren aquests grans monuments a través d’una anàlisi científica rigurosa, actualitzada i comprensible.

Els textos presenten per a cada element una descripció àmplia, però també nous suggeriments sobre la seva interpretació, gràcies a la informació aportada per les noves tecnologies a les investigacions universitàries més recents.

Convocatòria d’ajuts per al 2018

Signatura del conveni de col·laboració del 2017 amb el Centre de Lectura de Reus, una de les enitats que rep ajuts de la Fundació.

La Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC), amb l’objectiu social de donar suport a la cultura, anuncia la convocatòria de concessió d’ajuts per a activitats programades per a l’any 2018. Hi poden concórrer grups, associacions, entitats i tota mena de col·lectius legalment constituïts.

La sol·licitud, que s’ha de dirigir al domicili social de la Fundació (Rambla Nova, 56; 43004 Tarragona), abans del dia 20 de desembre de 2017, ha d’incloure les següents dades:

Identificació:

– Entitat sol·licitant: nom, adreça, telèfon, adreça electrònica, NIF, núm. compte bancari

– Representant de l’entitat: Nom, DNI i càrrec

Activitat de l’ajut demanat:

– Nom, concepte, data

– Escrit explicatiu i raonat de l’activitat que s’ha d’ajudar

– Pressupost total previst

– Import de l’ajut que es demana

La sol·licitud ha d’anar acompanyada de la següent documentació, sempre i quan siguin entitats que no hagin demanat ajut els dos darrers anys:

– Fotocòpies del DNI i del NIF.

– Fotocòpia dels estatuts vigents de l’entitat.

– Document acreditatiu de la condició del signant.

– Declaració que expressi l’existència o no d’altres patrocinadors de l’activitat, o bé, si és el cas, la intenció de demanar-los i a qui.

– Memòria succinta de l’activitat de l’entitat els darrers dos anys.

El tarragoní Lluc Queralt guanya el segon concurs de pintura

Premi 1 Lluc

L’artista tarragoní Lluc Queralt guanya la segona edició del Concurs de Pintura que convoca la Fundació Privada Mútua Catalana. L’obra guanyadora es titula ‘Entre ferros i llençols’. El premi consisteix en una placa commemorativa oficial de la fundació i en una aportació econòmica de 2.000 euros.

El jurat ha concedit un accèssit a l’obra ‘Sala d’espera’, d’Ernest Descals, de Manresa. Aquest artista ha rebut la placa i un premi de 1.200 euros.

Pel que fa a la primera edició del concurs de Dibuix i Gravat, l’obra seleccionada pel jurat és ‘Camino al río’, de Mayid Yahiaoui El Moumni, de Madrid. El guardó té una dotació econòmica de 1.000 euros.

A la convocatòria s’han presentat 77 obres d’autors de diferents localitats de Catalunya i d’altres zones de l’Estat espanyol. El jurat estava format per Jordi Agràs (Generalitat). Josep Maria Prats (Ajuntament de Tarragona). Rosa Ricomà (Diputació – Museu d’Art Modern de Tarragona). Òscar Vives (Port de Tarragona). Dra. Anna Isabel Serra (URV), i Francesc Roig (Fundació Mútua Catalana).

Aquest dijous s’ha fet públic el veredicte del jurat, el lliurament dels premis i la inauguració d’una exposició amb les tres obres premiades i una àmplia selecció de la resta de peces presentades a la convocatòria. La mostra estarà instal·lada al Tinglado 4 del Moll de Costa fins al proper diumenge 12 de novembre.

La Fundació dona suport, amb 21.000 euros, al programa d’activitats del 2017 de la Universitat Rovira i Virgili

El president de la Fundació, Joan Josep Marca (esquerra), i el rector de la URV, Josep Anton Ferré, durant l'acte de signatura de la renovació del conveni.

La Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC) i la Universitat Rovira i Virgili (URV) han renovat aquest mes d’octubre el conveni anual de col·laboració vigent entre les dues parts des del 2011.

L’acord del 2017, pressupostat en 21.000 euros (5.000 euros més que l’any passat) es concreta, com és habitual, en diferents activitats impulsades des de la URV a les que la Fundació dona suport econòmic.

Enguany formen part del conveni el congrés ‘Heterodoxes, laïcitat i dissidències en la història’, l’Aula de Teatre de Zona Zàlata, diferents actes programats per l’orquestra, la coral i l’orfeó de la universitat, les Jornades Pere Anguera, els seminaris Valors cooperatius, conflicte i pau’, ‘Els espais ateístics com a patrimoni cultural‘ i ‘L’exili amb Josep M. Murià’, el cicle de conferències ‘Museologia i Art del segle XIX’, l’Olímpiada d’economia i el projecte de restitució amb dibuix infogràfic dels monuments de la Tàrraco romana.

La signatura del conveni del 2017 es va formalitzar el passat 18 d’octubre entre el rector de la URV, Josep Anton Ferré i el president de la Fundació, Joan Josep Marca.

La Fundació Mútua Catalana és actualment el principal impulsor privat de la cultura al Camp de Tarragona, mitjançant una tasca de mecenatge que s’estructura, principalment, en convenis bil·laterals amb institucions, entitats i associacions. A més, la FPMC organitza activitats pròpies com el Congrés Internacional d’Arqueologia i Món Antic, les Converses al Camp de Tarragona, el Concurs Estatal de Pintura, Dibuix i Gravat i una gala cultural anual. També dona suport a l’edició de llibres i a projectes de restauració i conservació del patrimoni.

Presentació a l’arquebisbe del nou llibre sobre la Tàrraco romana

D'esquerra a dreta, el president de la Fundació, Joan Josep Marca, l'arquebisbe de Tarragona, Jaume Pujol, amb el llibre de Tàrraco, i el catedràtic d'Arqueologia de la URV, Joaquín Ruiz de Arbulo.

Seguint amb la ronda de presentació a les institucions, iniciada amb l’alcalde, Josep Fèlix Ballesteros, del llibre Tàrraco, Patrimoni Mundial. Una nova visió, editat per la Fundació Privada Mútua Catalana, el president de la FPMC, Joan Josep Marca es va trobar recentment amb l’arquebisbe de Tarragona, Jaume Pujol.

L’acte va comptar amb la presència del catedràtic d’Arqueologia de la Universitat Rovira i Virgili (URV), Joaquín Ruiz de Arbulo, principal responsable dels continguts de l’obra. Com en el cas de Ballesteros, l’arquebisbe va rebre com a obsequi un exemplar del llibre, que  està composat pels deu fascicles del col·leccionable del mateix nom que s’ha distribuït amb la revista Fet a Tarragona durant el darrer any i mig.  També hi han participat en el projecte l’Institut Català d’Arqueologia Clàssica (ICAC) i Repsol.

La Fundació i l’Arquebisbat de Tarragona mantenen uns estrets lligams concretats en un conveni de col·laboració que es renova anualment i en altres projectes comuns als que la FPMC dona suport econòmic. Aquest és el cas dels treballs de conservació i restauració de les pintures (sarges) de les portes de l’orgue de la Catedral i la museïtzació de la sala de l’Exedra del Temple d’August al claustre del mateix edifici.

En marxa el concurs de Pintura, Gravat i Dibuix

1r_premi Pintura 2016

La Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC) obre la convocatòria de la segona edició del concurs de Pintura i de la primera edició del concurs de Dibuix i Gravat. La dotació econòmica dels premis puja a 4.200 € en conjunt: 2.000 € per al primer premi en la categoria de Pintura, 1.200 € per a un accèssit i 1.000 € per a l’únic premi en l’àmbit del Dibuix i Gravat. A més, totes les obres seleccionades participaran en una exposició que tindrà lloc al Tinglado 4 del Port de Tarragona entre el 26 d’octubre i el 12 de novembre.

La convocatòria dels dos certàmens està adreçada als artistes de l’Estat espanyol. El concurs de Pintura permet qualsevol tècnica, temàtica i estil. El concurs de Dibuix i Gravat, que s’incorpora aquest any a la iniciativa de la FPMC, pretén fomentar les dues especialitats.

Les obres participants s’hauran de presentar al Tinglado 4 del Port de Tarragona entre l’1 i el 19 d’octubre. El jurat està format per representants de la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Tarragona, la Diputació de Tarragona, la Universitat Rovira i Virgili, el Port de Tarragona i la Fundació Privada Mútua Catalana. El veredicte es farà públic dijous 26 d’octubre, coincidint amb l’acte inaugural de l’exposició.
Amb aquesta iniciativa, la FPMC vol refermar des de Tarragona el seu compromís amb la cultura i l’art i afavorir la promoció dels artistes de Catalunya i del conjunt d’Espanya. L’any 2016, una cinquantena d’obres es van presentar al primer concurs de Pintura de la Fundació. L’obra guanyadora va ser Inicis, de José Manuel Aznar (Sant Quintí de Mediona. En aquesta segona edició es preveu augmentar el nombre de participants en la categoria de Pintura i afegir més artistes al nou certamen de Dibuix i Gravat.

Presentació del llibre ‘Tàrraco, Patrimoni Mundial. Una nova visió’ a l’alcalde de Tarragona

D'esquerra a dreta, el catedràtic de la URV, Joaquín Ruiz de Arbulo, l'alcalde de Tarragona, Josep Fèlix Ballesteros, i el president de la FPMC, Joan Josep Marca.

El president de la Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC), Joan Josep Marca, ha presentat el llibre Tàrraco, Patrimoni Mundial. Una nova visió, editat per la Fundació, a l’alcalde de Tarragona, Josep Félix Ballesteros.

L’acte va comptar tambe amb la presència del catedràtic d’Arqueologia de la Universitat Rovira i Virgili (URV), Joaquín Ruiz de Arbulo, principal responsable dels continguts de l’obra. El llibre està format pels deu fascicles del col·leccionable del mateix nom que s’ha distribuït amb la revista Fet a Tarragona durant el darrer any i mig. També hi han participat en projecte l’Institut Català d’Arqueologia Clàssica (ICAC) i Repsol.

El resultat és una obra inèdita i innovadora sobre els monuments que la Unesco va distingir com a Patrimoni Mundial l’any 2.000: les Muralles romanes, el Fòrum de la Colònia, el Teatre romà, el Temple d’August i el Fòrum de la província Hispània Citerior, el Circ, l’Amfiteatre, els aqüeductes i les pedreres, la Torre dels Escipions i l’Arc de Berà, la vil·la dels Munts i les grans residències al camp i la ciutat cristiana i el gran mosaic de Centcelles.