Acord amb l’Institut d’Estudis Vallencs per recordar l’obra del compositor Robert Gerhard

D'esquerra a dreta, Pere Jornet, president de la FPMC, Francesc Murillo, president de l'Institut d'Estudis Vallencs, i Antoni Pujol, patró de  la Fundació, durant l'acte de signatura del conveni.

Des dels anys noranta del passat segle, l’Institut d’Estudis Vallencs (IEV) treballa en la preservació i posada en valor del fons documental, musical i bibliogràfic del compositor vallenc Robert Gerhard i Ottenwaelder. Fruit d’aquesta tasca, estudiosos, músics, musicòlegs i historiadors, han pogut desenvolupar la seva recerca.

Tant el volum com la qualitat del fons obliga a diverses accions repartides en el temps. Enguany, i donada la proximitat del cinquantenari de la mort a Cambridge de Gerhard (5 de gener de 1970) i el 125è aniversari del seu naixement, l’entitat de la capital de l’Alt Camp afronta dos nous reptes

El primer es centra en la catalogació i digitalització del recull de premsa, un apartat en el que, donada la seva complexitat, l’entitat encara no ha entrat a fons. I el segon és la transcripció, edició i interpretació d’una partitura que per a l’IEV representa la culminació de diversos moments importants per a l’Arxiu: La Sonatine à Carlos.

La peça, composta per a piano el 1914, forma part d’una etapa especialment primerenca de l’obra de Gerhard, en la que el compositor comptava tan sols amb 17 anys, i que semblaria ser coincident –per dates- amb el retorn forçat pel seu pare des de Munic degut a l’esclat de la I Guerra Mundial.

La partitura estava dedicada al polític i traductor Carles Gerhard (1889-1974), el germà mitjà que amb els anys esdevindria diputat del Parlament de Catalunya a les eleccions de 1932 i Comissari de Cultura de la Generalitat de Catalunya al monestir de Montserrat durant la Guerra Civil.

A l’exili, i un cop  establert a Mèxic, desenvolupà la seva carrera com a traductor.  El 1954 fou un dels tres Secretaris de la Mesa del Parlament a l’exili que nomenà Josep Tarradellas, nou president de la Generalitat en substitució -per motius de salut- de Josep Irla.

La Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC) ha volgut centrar en aquest projecte el conveni de col·laboració d’aquest 2019 amb l’IEV. L’edició de la partitura serà presentada i interpretada públicament el proper 25 de setembre al Pati de Sant Roc de Valls, seu de l’Institut d’Estudis Vallencs.

La signatura del conveni es va fer el passat 15  de maig  amb  la participació del  president de la Fundació, Pere Jornet, i el de l’IEC, Francesc Murillo.

Renovació del conveni amb el Consell Comarcal per promoure la lectura entre els infants

D'esquerra a dreta, Pere Jornet, president de la FPMC, Daniel Cid, president del Consell Comarcal del Tarragonès, i Antoni Pujol, patró de la Fundació, durant l'acte de signatura del conveni.

El Departament de Cultura del Consell Comarcal del Tarragonès dóna servei als municipis amb el desenvolupament de programes com els cicles de contes per a infants a les biblioteques i punts de lectura.

Es fan dos anuals, que compten amb el suport econòmic de la Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC), que aquest 2019 ha renovat el conveni de col·laboració amb l’objectiu de promoure la lectura entre els més menuts.

En aquests moments, es desenvolupa el cicle de primavera amb la participació dels municipis de Torredembarra, Constantí, Roda de Berà, Creixell, la Riera de Gaià, Perafort, la Canonja, la Nou de Gaià, Salomó, els Pallaresos, Vilallonga del Camp i Altafulla.

Afegint-se als actes que s’organitzen per commemorar els 50 anys de la Guerra Civil a Tarragona, aquest cicle està dedicat a la cultura de la Pau, amb l’objectiu de posar en valor la cooperació, l’amistat, la comprensió…

El cicle el fan tres contacontes amb una àmplia experiència en explicar històries, tant a grans com a petits: Eugènia González, Muntsa Plana i Imma Pujol. Les tres també tenen una llarga trajectòria al món de les biblioteques, l’ensenyament i les arts escèniques i saben molt bé què es fa en aquests espais i els continguts que poden agradar i enriquir als infants.

Des de la seva perspectiva i la seva manera personal d’explicar contes, aproparan històries i emocions sorgides del diàleg i el respecte. L’Eugènia protagonitza el conte La capsa de petons, la Muntsa, el titulat No puc deixar de preguntar-me: Per què? i l’Imma, Contes per viure en pau.

La Fundació Mútua es reuneix amb l’alcalde de Tarragona

Reunió del president i membres del patronat de la fundació amb l'alcalde Ballesteros al despatx de l'ajuntament de Tarragona.

Primera trobada institucional entre el president de la Fundació Mútua Catalana i l’alcalde de Tarragona. La reunió entre Pere Jornet i Josep Fèlix Ballesteros ha servit per remarcar l’interès de tots dos en mantenir la col·laboració entre l’entitat i la institució.

Jornet ha assistit a la trobada acompanyat dels patrons de la fundació Josep Joaquim Sendra i Ramon Marrugat, i han intercanviat amb l’alcalde diversos obsequis.

Jornet i Ballesteros han repassat possibles escenaris de col·laboració en el futur, després de refermar la voluntat d ela fundació de seguir donant suport a iniciatives culturals del consistori.

Els darrers anys, l’aportació econòmica de la fundació ha fet possible les representacions d’òpera al Teatre Tarragona. A més, han ajudat altres projectes impulsats a la ciutat a través del govern municipal.

Mútua Catalana manté el suport a iniciatives de la URV

Pere Jornet i Maria José Figueras, al centre de la imatge. A l'esquerra, Josep Joaquim Sendra, i a la dreta, Francesc Roig.

El president de la Fundació Mútua Catalana, Pere Jornet, ha expressat a la rectora de la URV, Maria José Figueras, el compromís de l’entitat per seguir col·laborant en diverses iniciatives culturals i acadèmiques sorgides des de la universitat tarragonina.

Jornet i Figueras han mantingut la primera reunió oficial des que tots dos van assumir els respectius càrrecs de responsabilitat, fa uns mesos. Al president de la fundació l’han acompanyat en la reunió els patrons Josep Joaquim Sendra i Ramon Marrugat.

Jornet ha expressat a la rectora la seva confiança en el paper clau de la URV com a motor d’iniciatives culturals del sud de Catalunya i ha reiterat que la fundació en seguirà donant suport a algunes.

Aquest 2019, Mútua Catalana té previst signar un nou conveni amb la universitat a través del qual ajudaran econòmicamen, entre d’altres, la Càtedra Baixeras, l’organització d’un congrés sobre Literatura i Exili, les activitats de l’Aula de Teatre o els concerts de l’orquestra i la coral de la URV.

Visita institucional a l’Arquebisbe de Tarragona

D'esquerra a dreta, al Palau Arquebisbal: Francesc Roig, Josep Joaquim Sendra, Pere Jornet i monsenyor Jaume Pujol.

El president de la Fundació Mútua Catalana, Pere Jornet, ha realitzat una visita institucional al Sr. Arquebisbe de Tarragona, monsenyor Jaume Pujol i Balcells, per parlar de diversos temes i projectes de col·laboració. A la reunió també hi han participat els patrons Francesc Roig i Josep Joaquim Sendra.

Jornet, que ocupa el càrrec de president des del passat estiu, ha lliurat a l’Arquebisbe un exemplar del llibre ‘Hereus de Tarraco’, obra editada per Arola i coordinada pel professor Joaquin Ruiz de Arbulo a iniciativa de la fundació.

La trobada s’emmarca en la sèrie de reunions oficials que el nou president de la Fundació està realitzant a les institucions de la ciutat.

Presentació del llibre “Francesca Vidal. La dona a l’ombra de Pau Casals”

Francesca Vidal. La dona a l'ombra de Pau Casals

Divendres, 30 de novembre de 2018 · 19 hores

A la Sala Polivalent de la BIBLIOTECA PÚBLICA TERRA BAIXA (EL VENDRELL) (c. Major, 18)

Presentació del llibre

Francesca Vidal. La dona a l’ombra de Pau Casals

de Saskia Hagemeijer

Intervindran: Martí Carnicer (alcalde del Vendrell), Dolors Garcia (presidenta de l’Institut d’Estudis Pendesencs), Ramon Marrugat (patró de la Fundació Privada Mútua Catalana), Manuel Rivera (editor del llibre), i Saskia Hagermeijer (autora del llibre)

OBRA

Francesca Vidal. La dona a l’ombra de Pau Casals és una narració familiar però, alhora, de gran interès per als lectors en general i per als interessats en investigar i conèixer assumptes relacionats amb cultura de la música clàssica, la figura del mestre violoncel·lista, la condició de les dones, la història de Catalunya de finals del segle XIX i primera meitat del segle XX, les arts plàstiques i decoratives —la protagonista pertanyia a una nissaga destacada—.

Aquesta nova i singular obra —publicada per Silva Editorial en conveni amb la Fundació Privada Mútua Catalana— aporta documents textuals i gràfics inèdits que ajuden a il·lustrar la biografia de la parella protagonista i els temps que la va envoltar, incloent escenes diverses: romàntiques, tendres, domèstiques, d’aprenentatge, alegres, tristes, locals, cosmopolites, d’exili, de conflicte dramàtic, però sempre molt humanes.

AUTORA

Saskia Hagemeijer va néixer al 18 de març de 1949 a Oirschot, Nord Brabant (Holanda).

Passava els estius de joventut a Altafulla, on va conèixer el seu marit, en Frederic Vidal Laínez. Quan es va casar amb ell no sabia que estava entrant a una família amb una història tan interessant.

Amb el pas dels anys, han passat per casa seva diversos estudiosos de l’industrial i artista decorador Francesc Vidal i Jevellí i de dos dels seus fills, na Lluïsa (pintora) i en Frederic (hereu de l’activitat del pare).

No és fins l’any 2009 que, per primera vegada, dues historiadores, Victòria Palma i Mònica Pagès, de l’emissora de ràdio Catalunya Música, van venir a casa de Saskia Hagemeijer i Frederic Vidal interessant-se per la Francesca Vidal Puig —Frasquita o Tití per a la família—, que va ser primer alumna i després dona i companya professional de Pau Casals.

Aquest fet, va motivar a l’autora del llibre a llegir diferents biografies de l’il·lustre Pau Casals, buscant més informació de la seva tieta-àvia, però va comprovar que gairebé no en parlaven d’ella”

Saskia Hagemeijer subratlla: “Amb aquest llibre desitjo recuperar la figura de, Francesca Vidal Puig, ‘Frasquita’, la dona que tant va fer i tant va significar per a Pau Casals, el català més universal de la història dels últims cent anys o potser més i tot. La nostra tieta, com passa amb tantes dones, no ha estat objecte d’atenció ni ha rebut, com hauria merescut, el reconeixement del nostre país, sinó que l’oblit ha caigut damunt de la seva vida. En canvi, tothom amb qui jo he pogut parlar i que la va conèixer bé, la recorda amb moltíssima estimació, admiració i respecte. Espero haver contribuït a fer el seu record present, si més no, a la nostra memòria, la de la seva família, els Vidal”.

ADJUNTEM 2 ARXIUS: Portada del llibre + Targetó

DESCARREGAR PORTADA

DESCARREGAR TARGETÓ

José Manuel Aznar i Eugeni Fabregat, guanyadors del III Concurs de Pintura, Dibuix i Gravat

Autoritats i guardonats del concurs, a l'acte d'anunci i lliurament dels premis. D'esquerra a dreta apareixen Elvira Ferrando (Ajuntament de Tarragona), Joan Besora (Port de Tarragona), Pere Jornet (president de la Fundació), José Manuel Aznar (guanyador del premi de Pintura), Eugeni Fabregat (guanyador del premi de Dibuix i Gravat) i Eduard Virgili (accèssit del premi de Pintura).

José Manuel Aznar, de Sant Quintí de Mediona (Alt Penedès) ha guanyat el primer premi del III Concurs de Pintura, Dibuix i Gravat que convoca la Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC). L’obra, guardonada en l’apartat de pintura, és un oli damunt tela titulat ‘La dona dels meus somnis’. Aznar s’emporta la dotació econòmica de 2.000 euros i una placa commemorativa de la Fundació.

El veredicte del jurat es va fer públic en el decurs d’un acte al Teatret del Serrallo, on es va inaugurar l’exposició dels 18 treballs seleccionats presentats a la convocatòria. Els membres del jurat han decidit també que Eduard Virgili (Tarragona) s’emporti l’accèssit del concurs de pintura, dotat amb 1.200 euros, amb l’obra que porta per títol ‘Me voy’. Hi ha utilitzat la tècnica del collage, acrílic i ferrocianur.

Pel que fa a l’apartat de dibuix i gravat, convocat per segona vegada, l’artista guanyador és Eugeni Fabregat (Tarragona), amb una composició que porta per títol ‘B1 – B2 (II) – A1′. Es tracta d’una xilografia sobre paper vegetal, a tres planxes i una tinta.

Més d’una cinquantena d’obres d’autors de diferents localitats de Catalunya i altres zones de l’Estat espanyol s’han presentat a la convocatòria. El jurat l’han format Rosa Ricomà (Diputació de Tarragona – Museu d’Art Modern); Anna Isabel Serra (Universitat Rovira i Virgili); Carles Figuerola (Ajuntament de Tarragona); Òscar Vives (Autoritat Portuària de Tarragona) i Francesc Roig (Fundació Mútua Catalana).

El coordinador del certamen és l’artista local Pere Joan Salas que, en la seva intervenció a l’acte d’anunci dels guanyadors i lliurament dels premis va destacar “el nivell i qualitat en augment de les obres participants des de la primera edició”. Salas va posar en valor el Teatret del Serrallo com a escenari d’exposició que permet “una aproximació a l’art d’una manera més íntima”.

La trobada va comptar també amb la presència d’Elvira Ferrando, tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Tarragona, que va agrair a la Fundació la “diversificació del seu radi d’acció en suport de la cultura, més enllà del mecenatge per difondre el patrimoni i l’edició de llibres”. Ferrando va parlar d’unes obres “impressionants” que mostren una gran “calidesa i complexitat pictòrica”.

En representació del Port de Tarragona va parlar Joan Besora, que es va referir a “la consolidació i l’èxit” del concurs després d’haver arribat ja a la tercera edició.

Va tancar l’acte el nou president de la FPMC, Pere Jornet, que va recordar la figura del seu predecesor, Joan Josep Marca, que va morir el passat mes de juny. “Marca ens deixa una petjada inesborrable i ens marca el camí a seguir des de la seva empenta i il·lusió per donar suport a la cultura al Camp de Tarragona”, va dir.

Jornet va indicar que l’objectiu de l’organització del concurs és convertir-lo en “un referent a la ciutat, i amb projecció a la resta del país”, i va destacar la “varietat en el forma i les tècniques” de les diferents obres presentades.

L’exposició amb les obres seleccionades estarà oberta fins al 9 de novembre al Teatret del Serrallo. Amb aquesta iniciativa, la Fundació Privada Mútua Catalana referma des de Tarragona el seu compromís amb les manifestacions culturals i artístiques i l’objectiu de difondre l’obra dels artistes d’arreu del país.

Es convoca el tercer concurs de pintura dotat amb 4.200 euros

Premi 1 2017 Lluc Queralt

La Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC) obre la convocatòria de la tercera edició del concurs de Pintura i de la segona edició del concurs de Dibuix i Gravat. La dotació econòmica dels premis puja a 4.200 € en conjunt: 2.000 € per al primer premi en la categoria de Pintura en qualsevol tècnica i estil, i 1.200 € per a un accèssit. El certamen de Dibuix i Gravat  té un únic premi de 1.000 €. A més, totes les obres seleccionades participaran en una exposició que tindrà lloc al Teatret del Serrallo entre el 25 d’octubre i el 9 de novembre.

Les obres participants s’hauran de presentar al Tinglado 1 del Port de Tarragona entre el 2 i el 14 d’octubre. Com en edicions anteriors, el jurat està format per representants de la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Tarragona, la Diputació de Tarragona, la Universitat Rovira i Virgili, el Port de Tarragona i la Fundació Privada Mútua Catalana. El veredicte es farà públic dijous 25 d’octubre, coincidint amb l’acte inaugural de l’exposició.

L’any passat es van presentar 77 obres als dos certàmens. L’artista tarragoní Lluc Queralt va guanyar la segona edició del Concurs de Pintura amb l’obra ‘Entre ferros i llençols’. El jurat va concedir un accèssit a l’obra ‘Sala d’espera’, d’Ernest Descals, de Manresa. Pel que fa a la primera edició del concurs de Dibuix i Gravat, l’obra guanyadora va ser ‘Camino al río’, de Mayid Yahiaoui El Moumni, de Madrid.
Amb aquesta iniciativa, la Fundació Privada Mútua Catalana referma des de Tarragona el seu compromís amb les manifestacions culturals i artístiques i l’objectiu de difondre l’obra dels artistes de Catalunya i del conjunt d’Espanya.

Pere Jornet Corbella, nou president de la Fundació Mútua Catalana

Pere Jornet Corbella, nou president de la Fundació Mútua Catalana. Foto: Juan Segovia

Pere Jornet Corbella és el nou president de la Fundació Privada Mútua Catalana. Jornet substitueix en el càrrec Joan Josep Marca Torrents, que va morir de manera sobtada el passat 18 de juny.

Pere Jornet (Tarragona, 1962) és enginyer de camins, canals i ports, i ocupava fins ara la vicepresidència de l’entitat. La seva designació com a president s’ha aprovat per unanimitat en el si del patronat de la fundació, on seguiran com a membres Josep Cervera Colom, Josep Maria Claver Isern, Isidre Colet Català, Lluís Comes Arajol, Josep Maria Grau Cabeza, Xavier Jornet Corbella, Antoni Pujol Niubó, Francesc Roig Queralt, Antoni Salas de Córdoba, Josep Sendra Navarro i Josep Joaquim Sendra Vellvé.

El nou president de la fundació ha manifestat la seva intenció de donar continuïtat a la tasca desenvolupada els darrers anys.

Suport a la primera edició del Daurada Música Festival

El tarragoní Àngel Òdena, promotor del nou projecte musical. Fotografia: Daurada Música Festival.

El baríton tarragoní Àngel Òdena, de reconegut prestigi internacional i implicat amb la cultura local, promou aquest estiu la primera edició del Daurada Música Festival.

La iniciativa consta de quatre concerts de primer nivell a l’auditori Josep Carreras de Vila-seca, amb un doble objectiu musical i solidari, ja que es destinarà el 10% de la taquilla i part dels beneficis  a la lluita contra el càncer.

El primer concert es farà el 14 de juliol, amb la participació de la soprano  Maria Rey-Joly i el tenor Enea Scala, acompanyats per Anna Crexells al piano. El 20 de juliol serà el torn de la banda de jazz liderada per Stefano Palatchi i el dia 28 es viurà la cloenda amb dos concerts consecutius: un d’operístic amb el mateix Òdena, la soprano Sabina Puértolas i el pianista Marco Evangelisti i el segon, amb la la vila-secana Helena Botella i el pianista Bruno Anguera.

La Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC), sempre propera a impulsar projectes musicals, artístics i culturals al Camp de Tarragona, dona suport a l’edició inaugural del Daurada Música Festival amb un conveni de col·laboració pressupostat en 6.000 euros.